Persbericht: Tevreden gezichten bij VDZ Racing na snikhete Vechtdal Rally
Afgelopen vrijdagavond en zaterdag nam VDZ Racing, met Roel van der Zanden en Gijs Boom in de Toyota Yaris GR, deel aan de Vechtdal Rally in de omgeving van Hardenberg. Verdeeld over 2 dagen waren er 5 klassementsproeven uitgezet die ieder tweemaal verreden werden. Aan de finish werd een mooie 21e plaats behaald, en dat had zomaar een paar plekjes hoger kunnen zijn als het team niet tegen een lekke band aanliep op klassementsproef 6. Dat mocht de stemming echter niet bederven en tevreden kon het team huiswaarts keren. Bewapend met de standaard Yaris GR werd tegenstand gezocht én gevonden met de Pro-Yaris’en van Eduard Eertink en Jeroen Rutges.
Op vrijdagavond werd er gestart onder tropische omstandigheden, met een snelste tijd in de onderlinge strijd met de zgn. Pro-Yaris’en van Eertink en Rutges op KP2 als hoogtepunt van de eerste avond. Ook op de andere proeven bood het team goed partij aan de nog verder gemodificeerde Yaris’en en werd de auto na 4 KP’s als 21e in Parc Fermé gezet.
Op zaterdag werd de strijd voortgezet en geholpen door de airco in de auto konden Roel en Gijs de klassementsproeven allemaal tot een goed einde brengen. Op KP6 liep het team aan het einde van de proef tegen een lekke band aan, maar met de finish nog net niet in zicht werd rustig aangedaan en na de finish de band vervangen, waarna op de laatste proef voor service ook weer flink gas gegeven kon worden. De laatste boucle noteerde het team ook nette tijden wat dus resulteerde in een 21e plaats algemeen.
Roel: “Wat hebben we een heerlijk weekend gehad bij de Vechtdal Rally die onder zomerse temperaturen werd verreden. De enige tegenslag is de lekke band geweest. Je ziet aan de tijden dat we met onze standaard Yaris steeds meer partij kunnen geven aan de Pro-versies, en dat is mede te danken aan de geweldige samenwerking die Gijs en ik in de auto hebben. Daarnaast doet de rest van het team het ook super, ze zorgen er toch weer voor dat de auto elke keer weer mooi klaar staat. De scratch op KP2 bij de Yaris’en doet ons erg goed en we kijken dan ook uit naar de rest van het seizoen, te beginnen met de GTC Rally! Bedankt allen!”
Gijs: “Nu we weer flink wat wedstrijden rijden zie je ons echt weer groeien, we kunnen steeds meer teams aardig partij geven. We hebben heerlijk gereden dit weekend en het was alleen al voor het weer erg goed dat de organisatie het evenement over 2 dagen heeft kunnen organiseren. Anders was het allemaal nog veel zwaarder geweest. Dankzij de airco hebben we ons hoofd relatief koel kunnen houden, voor zover je daarvan kan spreken. Hopelijk is het met de GTC iets koeler!”
Aan kop van de wedstrijd was het na de eerste avond duidelijk dat het gevecht om de overwinning tussen Kevin van Deijne en Yannick Vrielink zou gaan, met een onderling verschil van 3,2 seconden in het voordeel van Van Deijne. Nadat Vrielink op zaterdagochtend wat tijd verloor, was het sein daar voor Van Deijne om geen grote risico’s te nemen en naar de finish te rijden en zo weer het meest aantal punten binnen te slepen in de strijd om het kampioenschap. Samen met zijn nieuwe navigator Lisette Bakker is het team dit seizoen vooralsnog onverslaanbaar voor de concurrenten in het kampioenschap.
Uitslag Vechtdal Rally:
1. Kevin van Deijne – Lisette Bakker – Skoda Fabia RS Rally2 – 1 uur, 3 minuten en 0,7 seconden
2. Yannick Vrielink – Harm van Koppen – Citroen C3 Rally2 – 1:03:43,2
3. Dennis Rostek (D) – Stefan Kopczyk (D) – Skoda Fabia RS Rally2 – 1:04:26,8
21. Roel van der Zanden – Gijs Boom – Toyota Yaris GR – 1:13:29,8
Foto’s: Joris van Esch



