VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
21 september 2015
21 sep 2015

Persbericht: Aquaplaning wordt VDZ Racing fataal in Hellendoorn Rally

Afgelopen weekend werd in en om Nijverdal de Hellendoorn Rally verreden. Onder loodzware omstandigheden werd er vrijdagavond gestart. Terwijl het ’s middags nog heerlijk weer was, sloeg dit ’s avonds compleet om, wat er voor zorgde dat de klassementsproeven er zeer verraderlijk bij lagen. Na de hevige regenval van afgelopen week lagen die er al niet al te best bij. Hoewel voor zaterdag droog weer voorspeld was trokken er toch veel buien over het gebied waar de rally plaats vond. Bijna iedere proef hebben Roel en Ilse wel te kampen gehad met buien en zeer wisselende omstandigheden. Op de 10e proef hing de heftigste hoosbui van de dag toen er gestart werd. De rijstijl werd er op aangepast maar dit heeft niet mogen baten. Het was inmiddels droog maar in een bocht stond alsnog te veel water voor de snelheid op dat moment. De auto is gaan glijden en ondanks de uiterste inspanning van Roel in de sloot beland. Door de snelheid is de auto 1,5 keer via de slootkant rond getold. Halverwege de crash heeft de Nissan 350Z zelfs nog even op z’n kant gehangen maar is gelukkig toch op z’n pootjes geland.

De equipe was OK maar heeft gezien de snelheid waarmee de crash heeft plaatsgevonden wel gekozen zich in het ziekenhuis te laten controleren. Roel en Ilse zijn beide in orde verklaard en met het advies paracetamol te slikken tegen de spierpijn weer terug richting de rest van het team gegaan. De rallyauto staat inmiddels ook weer in de werkplaats en er is een eerste opname van de schade gedaan. Aan de auto is te zien dat het een harde klap is geweest. Een van de wielen is compleet uit elkaar gebroken en alle 4 de hoeken hebben de slootkant geraakt. Ondanks dat lijkt de meeste schade vooral cosmetisch te zijn en zal het wel hard werken maar zeker niet onmogelijk zijn voor het serviceteam de auto voor vrijdag 9 oktober weer klaar te hebben. Dan vindt de laatste wedstrijd van het 350Z kampioenschap plaats tijdens de GTC Rally in Etten Leur.

Met een kleine 65 deelnemers aan de start en 38 aan de finish was het sowieso weer een ware slijtageslag in de rally. Een aantal teams die op vrijdag waren uitgevallen konden zaterdag nog herstarten. VDZ Racing startte vrijdagavond behouden aan de wedstrijd. Na een keurige 4e tijd op de eerste proef werd het een leuk gevecht met Gerard Tijink / Tim Rietveld die voor deze wedstrijd beschikten over een snellere Nissan dan die waar ze het hele jaar mee rijden. Vooraan in de 350Z Challenge ging de strijd tussen Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde en Erwin Klippel / Jouri Dockx. De eerste avond werd na 6 proeven afgesloten op een 5e plaats met mogelijkheden voor de zaterdag.

Op de 7e proef ging het meteen mis voor Tijink / Rietveld wat meteen een einde maakte aan het gevecht met VDZ Racing. Voor Roel en Ilse was alles gericht op finishen dit weekend, en hoefde men hierdoor ook geen extra risico’s te nemen met het oog op de 4e plaats waar ze op af stevenden. Stijn van Bree / Marco Schillemans hadden zaterdagochtend nog flink wat tijd gewonnen waardoor een podium er niet in zou zitten, tenzij er nog deelnemers zouden uitvallen. Op de 10e proef hield het helaas door de crash allemaal op. Hierdoor zijn ook de kansen op een 3e plaats in de Nissan 350Z Challenge voor dit jaar verkeken.

Roel: “Ik moest erg wennen aan het rijden op regenbanden. Op vrijdag heb ik er in de loop van de avond wel vertrouwen mee gekregen en het was verbazingwekkend hoe hard je met die dingen in de regen kan rijden. Het onverhard lag er erg verraderlijk bij en in de regen is het met zo’n Nissan vooral ploegen en hopen dat je niet vast loopt. Zaterdag begon weer in de regen. Steeds weer trokken er buien over de proeven wat het erg lastig maakte ritme op te bouwen. Op punten was de weg droog en moest ik oppassen de regenbanden niet kapot te rijden, op andere punten hadden zelfs de regenbanden amper grip door al het water en modder. Ondanks dat ging het rijden onder deze omstandigheden ons steeds beter af. Het was vaak spannend en op plaatsen bijna onmogelijk glad. Tijdens de laatste boucle die we hebben gereden leek alles mis te gaan wat mis kon gaan. Op proef 9 hebben we vertraging opgelopen door een andere rijder die voor ons vast zat op het onverhard. Op proef 10 zijn we eerst zelf vast gereden. Het publiek heeft ons gelukkig weer uit de blubber weten te duwen waarna we onze weg konden vervolgen. Enkele kilometers verder, op zo’n 15 van de 22 kilometer van de proef ging alles mis. We raakten een plas water en de achterkant van de auto kwam om. Ik heb alles gedaan om het te redden maar de weg was simpelweg te smal. We zijn op hoge snelheid de sloot ingegleden en rondgetold waarna we midden op straat tot stilstand kwamen. De boer die er woonde heeft direct adequaat ingegrepen en ons met zijn tractor geholpen om de auto op zijn erf te slepen zodat hij niet meer gevaarlijk stond en de andere deelnemers weer de normale route konden volgen. We hebben wel spierpijn maar verder is er niets aan de hand. Over drie weken gaan we er tijdens de GTC rally weer vol tegenaan!”

Ilse: “Op de een of andere manier wilde het weer niet mee zitten bij ons afgelopen weekend. Steeds als we moesten starten begon het met regenen. Hierdoor hebben we wel veel geleerd in de regen en wisten we ook steeds sneller over de proeven te gaan. De slechte weersomstandigheden zorgden er ook voor dat het onverhard er ontzettend slecht bij lag. Het was letterlijk glibberen en glijden. Op Kp 10 was het dan ook zo drassig dat we ons zelf vast reden. Gelukkig konden we door de hulp van het publiek die ons eruit geduwd hebben de proef weer vervolgen. Een paar kilometer daarna was het echter alsnog afgelopen. Het was een harde klap, maar gelukkig hebben we er beiden op veel spierpijn na niks ernstigs aan over gehouden. Over 3 weken staat de volgende rally op de planning en daar zullen we er dan ook gewoon weer vol voor gaan!”

Vooraan in de wedstrijd was het Dennis Kuipers, genavigeerd door Robin Buysmans, die zijn 3e overwinning op rij in de Hellendoorn Rally pakte en hiermee het record van Erwin Doctor evenaarde die in 1988 t/m 1990 de winnaar was. Tweede werden Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul, evenals Kuipers rijdende in een Ford Fiesta WRC. Derde werden Hans Weijs jr en Kris Botson, met de R5-uitvoering van de Fiesta. Antoine Biesheuvel won uiteindelijk de 350Z Challenge en Erwin Klippel is de nieuwe kampioen van de Nissan 350Z Challenge. De overige 350Z Challenge deelnemers zijn, op Diter Toprek na die mechanische pech had, ook allemaal in de sloot beland!

Zoals vermeld, de volgende rally is de GTC Rally in Etten-Leur en omgeving op vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober. Het serviceteam gaat vol aan de bak en wanneer er geen hele rare dingen meer ontdekt worden aan de auto staat VDZ Racing daar weer aan de start!

Uitslag Hellendoorn Rally:
1. Dennis Kuipers / Robin Buysmans – Ford Fiesta WRC – 1 uur 37 minuten 53,2 seconden
2. Bernhard ten Brinke / Tom Colsoul – Ford Fiesta WRC – 1:39:20,6
3. Hans Weijs jr / Kris Botson – Ford Fiesta R5 – 1:41:57.7

Uitslag Nissan 350Z Challenge:
1. Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde – 1:56:27,6
2. Erwin Klippel / Jouri Dockx – 1:56:47,7

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink

Meest recente berichten

  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish

Archief

  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011
← Antoine Biesheuvel naar welverdiende en knappe zege in Hellendoorn Rally (previous entry)
(next entry) Nissan 350Z Rally Challenge sluit seizoen af in GTC Rally →

Nieuws

  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally12 november 2024 - 08:36
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish29 oktober 2024 - 11:30

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi