VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
16 juni 2014
16 jun 2014

Opnieuw winst voor Dirk Garvelink in Nissan 350Z Rally Challenge

Jubilerende ELE Rally brengt spectaculaire rallysport in Brabant

Helmond – zondag 15 juni 2014

De ELE Rally werd dit weekeinde voor de 50e keer verreden met mooie klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven. In de 350Z Challenge ging de zege naar Dirk Garvelink en zijn navigator Nicky van Gerwen na een spannende strijd in de slotfase van de rally met het Belgische rallytalent Matthias Boon. Roy Clijnk pakte zijn eerste podiumplaats. Antoine Biesheuvel viel uit met technische problemen en zag daarmee zijn titelaspiraties in rook opgaan.

Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge
Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.

Uitslag ELE Rally
1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec
2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec
3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec
15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec
17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec
22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec
37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec

In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)

# Rijder Tank S TAC ELE GTC OvV Hell. TOTAAL
1. Matthias Boon 25 30 25 80
2. Dirk Garvelink 30 – 30 60
3. Mike Veldhuisen 21 21 – 42
4. Roy Clijnk 16 – 21 37
5. Arjan Heijstek 18 18 – 36
6. Diter Toprek 14 – 18 32
7. Antoine Biesheuvel – 25 – 25
8. Roel van der Zanden – – – 0

Deelnemers
De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”

Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)
Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”

Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)
Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”
Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)
De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”

Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”
In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.

 

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by innokoda/#permalink
9 juni 2014
09 jun 2014

Doel voor VDZ racing is top 3 finish in thuiswedstrijd

Na een wat moeizame start van het start van het seizoen, met zowel tijdens de Tank S Rally als de TAC Rally een vroegtijdig forfait, is het team van VDZ Racing helemaal klaar voor de volgende wedstrijd op hun kalender: de ELE Rally. De ELE Rally vormt voor Roel van der Zanden en zijn navigator Paul Geerts hun thuiswedstrijd, het duo komt dus extra gedreven aan de start van deze rally.

 
De finish in de TAC Rally werd net niet gehaald door een zware crash op een betonnen telefoonpaal. Het was meteen duidelijk dat de Nissan zwaar beschadigd geraakt was door de crash en het serviceteam weer serieus aan de bak moest om de Nissan op tijd klaar te krijgen voor de ELE Rally. Dankzij de professionele hulp van M.E.B. Autoschade, V.A. Motorsport en het serviceteam is het gelukt de auto weer tip top in orde te maken voor de ELE Rally.

 

“De start van het seizoen is nogal moeizaam verlopen maar ik verwacht dat het tij vanaf de ELE Rally zal worden gekeerd. De Nissan kwam zwaar gehavend terug van de TAC Rally, het service team heeft hard gewerkt om de auto weer op tijd klaar te krijgen en dat is gelukt! De jongens hebben echt veel werk verricht en daar ben ik ze erg dankbaar voor.
Ik heb ontzettend veel zin om in de ELE Rally, ten slotte toch mijn thuiswedstrijd, te starten. Het is voor mij een belangrijke wedstrijd omdat veel van mijn partners in deze regio gevestigd zijn en omdat er natuurlijk veel vrienden en bekenden ons zullen aanmoedigen langs het parcours. Ik verwacht een mooie strijd in de Nissan 350Z Challenge en mijn doel voor deze wedstrijd is eigenlijk onveranderd. Ik wil finishen in de top 3!” vertelt Roel van der Zanden.

 

VDZ Racing pakt voor haar thuiswedstrijd groter uit dan ooit te voren. Er zijn 50 VIP gasten uitgenodigd voor de ELE Rally die allen zullen worden verwelkomt in de Progress Uitzendbureau VIP touringcar op het serviceterrein.
Na tweemaal een forfait te hebben gescoord heeft VDZ Racing ervoor gekozen zich helemaal te gaan focussen op 2015. Dat de rijcapaciteiten van Roel sneller groeien dan Paul zijn navigeertalent is al eerder gebleken. Roel en Paul hebben daarom samen besloten dat het voor de voortgang van het team beter is wanneer Roel zich de rest van dit seizoen kan focussen op het terug krijgen van het juiste ritme en een goede samenwerking met een nieuwe navigator tot stand kan brengen.

 

“Niet de crashes maar het feit dat we in Tielt op moeilijke proeven weer samen meters hebben kunnen maken met de auto heeft ons tot dit besluit doen komen. Op moeilijke en technische proeven heeft Paul intussen te veel moeite mij bij te houden met lezen. Doordat onze kansen voor dit seizoen na een tweede crash volledig zijn bekeken hebben we besloten de beste route te kiezen om volgend jaar met VDZ racing voor een mooi resultaat te kunnen gaan zorgen,” sluit Roel af.

 

De ELE Rally wordt dit jaar voor de 50ste keer georganiseerd en wordt verreden op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni. De totale route van de wedstrijd meet ruim 645 kilometer waarbij er 192 kilometer op snelheid zal worden afgelegd. Meer dan 22 procent van de 20 klassementsproeven voert over onverhard.
Vrijdagavond start de wedstrijd om 20:00 uur en de eerste auto wordt om 0:45 uur in het parc ferme verwacht. Op zaterdag wordt de wedstrijd om 09:15 uur hervat en de winnaar van de wedstrijd wordt om middernacht op het finishpodium verwacht.

 

Foto: Arjan Klingenberg

in Nieuws /by innokoda/#permalink
14 april 2014
14 apr 2014

Persbericht: TAC Rally loopt uit op deceptie voor VDZ Racing

Afgelopen zaterdag werd in de omgeving van Tielt (B) de tweede ronde van het Belgisch Rally kampioenschap, de TAC Rally, verreden. Ook voor de deelnemers aan de Nissan 350Z Challenge was de lastige wedstrijd in het westen van België de tweede afspraak op hun kalender.
De verkenning op vrijdag werd onder stralend weer afgewerkt maar zaterdagochtend werd de eerste boucle van vier klassementsproeven onder zeer dichte mist verreden. Het zicht was op sommige punten ver onder de vijftig meter waardoor er al tijdens de eerste klassementsproef menig coureur de mist in gingen.

Roel van der Zanden en zijn navigator Paul Geerts kwamen de eerste klassementsproeven zonder noemenswaardige problemen door. Roel moest erg wennen aan het gladde asfalt en het feit dat er in België wel veel gesneden, of couperen zoals de Belgen het noemen, kan worden.
Gaandeweg de tweede boucle wist het duo, onder flink verbeterde weersomstandigheden, steeds beter in het ritme te komen en waren ze in een mooie strijd verwikkeld om de derde plaats.

“We kwamen wat lastig in ons ritme en de zeer dichte mist hielp daar niet echt bij. Ook is het erg wennen aan het feit dat er in België erg veel kan worden gesneden, dit in tegenstelling tot de wedstrijden in Nederland. In sommige bochten rijdt je met vier wielen op hoge snelheid door het gras naast het parcours wat natuurlijk erg wennen is. Maar tijdens de tweede boucle ging het al een stuk beter en ging het snijden ons ook al veel beter af. De auto had het door die extra meters door het gras zwaar te verduren. Tijdens de tweede service van de wedstrijd moesten er twee draagarmen worden vervangen en dat hebben de jongens van het serviceteam erg snel en vakkundig gedaan,” aldus Roel.
Tijdens het vervolg van de wedstrijd gaven Roel en Paul gevolg aan de stijgende lijn van de klassementsproeven van voor de middag. Ze wisten de derde plaats in het Nissan klassement vast te houden en moesten alleen Antoine Biesheuvel en Matthias Boon voor zich dulden.
Het duo leek op weg naar een zekere derde plaats in de 350Z Challenge totdat het op de voorlaatste klassementsproef van de wedstrijd vreselijk misging.

Op hoge snelheid werd een bocht gesneden, zoals dat al de gehele dag werd gedaan, maar deze keer kwamen ze in de greppel naast het parcours terecht in plaats van op het asfalt. Ze gleden nog een flink aantal meters door en kwamen uiteindelijk, met nog flinke snelheid, tot stilstand tegen een betonnen telefoonpaal die daardoor afbrak en boven op de auto terecht kwam. Roel en Paul konden de auto ongedeerd verlaten maar de Nissan werd door de crash flink beschadigd.
“We hadden de derde plaats goed in handen en het tempo was gewoon goed. De derde plaats was echt binnen handbereik. We gingen op de voorlaatste klassementsproef op hoge snelheid een bocht in en sneden deze zoals we dat al de hele dag hadden gedaan. Wat er precies is misgegaan is me nog niet duidelijk maar we kwamen niet terug op het asfalt maar gleden een greppel naast de weg in en kwamen tot stilstand tegen een betonnen telefoonpaal. De Nissan is een sterke auto en de rolkooi is ook gewoon goed, Paul en ik konden zonder kleerscheuren uit de auto komen, “ vervolgt Roel.

“De Nissan heeft echt een flinke klap gehad en we gaan kijken wat de schade precies is. Dit betekend dat we de komende weken echt weer flink hard aan het werk moeten om tijdens de ELE Rally, wat natuurlijk onze thuiswedstrijd is, weer goed aan de start kunnen verschijnen.
Het is wel frustrerend, vorig jaar zijn we in tien wedstrijden aan de start gekomen en hebben iedere wedstrijd de finish weten te halen. Dit jaar rijden we goede tijden, kunnen we het tempo steeds beter volgen maar bereiken we nu voor de tweede wedstrijd op rij niet de finish,” sluit Roel af.

 

Foto: Joris van Esch

in Nieuws /by innokoda/#permalink
8 april 2014
08 apr 2014

Persbericht: Nieuwe uitdaging voor VDZ Racing in Tielt

Op zaterdag 12 april wordt de tweede ronde van de het Belgisch rallykampioenschap, de TAC Rally, in de omgeving van Tielt (B) verreden. Naast alle Belgische toppers en deelnemers uit het Nederlands rallykampioenschap zullen ook de deelnemers van de Nissan 350Z Challenge aan de start verschijnen van de wedstrijd in het westen van België.

Voor Roel van der Zanden en Paul Geerts wordt het hun eerste deelname aan de TAC Rally, een wedstrijd die wordt gekenmerkt door zeer smalle asfaltweggetjes en enorm hoge gemiddelde snelheden, en kunnen dus lastig inschatten wat hun kansen zijn in Tielt.
Na de Tank S Rally is er nog behoorlijk wat werk verricht aan de Nissan want die bleek zwaarder beschadigd dan in Emmeloord in eerste instantie werd geconstateerd.
“De Nissan is na Emmeloord nog flink onder handen genomen want ze was behoorlijk gehavend, bleek achteraf. We hadden de schokbrekers nog niet optimaal afgesteld, wat mede de oorzaak was van onze exit tijdens de Tank S Rally, dit hebben we nu aangepast. We hebben deze week nog kunnen testen met de nieuwe afstelling waardoor we met weer wat meer vertrouwen aan de start zullen verschijnen in Tielt.
De TAC Rally wordt een lastige, technische wedstrijd waarin erg veel zal worden gesneden. Hierdoor zal er veel split en modder de weg op worden gereden en als het nat is wordt het dan echt spiegelglad. We zullen de hele wedstrijd goed geconcentreerd moeten blijven rijden en dan moet een top 3 finish in de Nissan cup erin kunnen inzitten,” vertelt Roel.
De TAC Rally start zaterdagochtend met de eerste klassementsproef om 08:00 uur. De wedstrijd bestaat uit vier boucles van vier klassementsproeven welke in totaal 183 kilometer meten. Het rally centrum bevind zich in het centrum van Tielt waar ook de wedstrijd zaterdag zal finishen rond 21:00 uur.
Maar liefst zeven equipes uit de Nissan 350Z Challenge zullen in Tielt aan de start verschijnen waardoor er weer een heftige strijd zal gaan ontstaan voor de podiumplaatsen.

Wedstrijdgegevens TAC Rally:

Locatie: Tielt (B)
Startpodium: Europahal, Tielt
Servicepark: Europahal, Tielt

Startnummer Roel en Paul: NNB
Lengte van de Rally: ca 265 km
Aantal klassementsproeven: 16 (4 verschillende)
Lengte van de KP’s: 183 km
Wegdek: 99,6% verhard, 0,4 % onverhard

Start 1e deelnemer: 07:45 uur vanaf podium Europahal Tielt
Finish 1e deelnemer: 20:58 uur op podium Europahal Tielt

Foto: Arjan Klingenberg

in Nieuws /by innokoda/#permalink
7 april 2014
07 apr 2014

Spectaculaire Nissan 350Z Rally Challenge naar België

Matthias Boon als favoriet van start in TAC Rally

Tielt – zondag 6 april 2014
Na een succesvol debuut in de Nissan 350Z Challenge gaat Matthias Boon (de Belgische Junior kampioen van 2013) komend weekeinde als favoriet van start in de TAC Rally. Maar Boon erkent dat de concurrentie stevig is in deze spectaculaire cup. En ook de Nederlandse deelnemers zijn uiteraard gebrand op een goed resultaat in Tielt. In de seizoensopener in Emmeloord bleek al meteen dat de strijd om de ereplaatsen fel is en dat zal in de TAC Rally niet anders zijn. In Tielt komen niet minder dan 7 snelle Nissans 350Z aan de start.

Vorige maand in de Tank S Rally in Emmeloord begon het seizoen van de Nissan 350Z Challenge met niet minder dan 9 equipes aan de start. Voor initiator Biesheuvel Autosport was de winter dan ook een drukke periode: “Want wij lanceerden naast de 350Z Rally Challenge ook de 350Z Ovalracing Challenge en de 350Z Rallyecross Challenge. Beide categorieën trekken ook de aandacht vanwege het kostenaspect en de prestaties op de baan,” aldus Nico Biesheuvel. In de openingsrally van het Nederlands Rallykampioenschap wist Matthias Boon de Belgische eer goed te verdedigen en eindigde hij knap als tweede: “Ik voelde mij meteen thuis in de auto en je kunt er heel hard mee gaan; natuurlijk moest ik mij wel aanpassen aan de typische Nederlandse omstandigheden, onder meer met de snelle dijken,” aldus Matthias Boon. “Nu kijkt iedereen natuurlijk naar mij in Tielt; ik hoop mijn favorietenrol waar te kunnen maken, maar iemand als Antoine Biesheuvel zal het mij toch zeker moeilijk kunnen maken!”

TAC Rally
Op zaterdag 12 april zal om 07:45 uur in Tielt de TAC Rally van start gaan. De rally is slechts 264 km lang, maar telt desondanks 16 klassementsproeven met 183 wedstrijdkilometers. De finish is dezelfde avond om 21:00 uur. Het rallycentrum, het start- en finishpodium en het servicepark bevinden zich bij de Europahal in het centrum van Tielt. Er worden vier boucles van elk 4 klassementsproeven gereden; de langste proef is die van Schuiferskapelle met 14,32 km. Het karakter van de vier proeven is technisch, snel en bij nat weer zeer verraderlijk! Ook de verschillende soorten asfalt zijn voor met name de debutanten lastig te onderscheiden en de grip op elk soort asfalt is heel verschillend. Alle deelnemers aan de Nissan 350Z Challenge onderkennen dat ook, maar zien ook uit naar deze mooie ronde van de cup. Met het sterke deelnemersveld in Tielt zullen de Nissans niet net als in de Tank S direct in de top-10 van he algemeen klassement rijden: “Maar als het droog weer is kunnen we zeker voor verrassingen zorgen,” aldus Matthias Boon.

Natuurlijk wordt Matthias Boon als favoriet gezien door alle Nissan 350Z Challenge equipes, maar de 25-jarige snelle Belgische coureur tempert de verwachtingen: “Ik begrijp dat men dat zegt, maar het ligt niet zo simpel. De TAC Rally is heel technisch en ik rij pas mijn tweede wedstrijd met de Nissan; de meeste andere deelnemers, met Antoine Biesheuvel voorop, hebben meer ervaring met de auto en sommigen van hen hebben ook al eerder in Tielt aan het vertrek gestaan. Maar ik ben zeker gemotiveerd om het thuispubliek een mooie wedstrijd te geven.” Antoine Biesheuvel zal niet direct de aanval kiezen: “Door het uitvallen in de Tank S Rally heb ik mijn schrapresultaat voor dit seizoen al en moet ik dus nu elke rally finishen; dat vraagt om een andere strategie en ik zal dan ook de eerste boucle iets behoudender van start gaan.” De winnaar van de Tank S Rally, Dirk Garvelink, ontbreekt in Tielt, omdat hij Erik van Loon assisteert bij zijn eerste optreden met MINI in de Abu Dhabi Desert Challenge.

VIP Arrangementen
Challenge organisator Nico Biesheuvel heeft ook nog een noviteit om tegemoet te komen aan de wensen van de ware rally fan: “Voor het eerst bieden wij het publiek dit seizoen de gelegenheid om een VIP arrangement bij ons te boeken om de rally nog meer van binnenuit mee te maken. Kaarten zijn vanaf de TAC Rally te bestellen op onze website.”

Meer informatie over de TAC Rally is te vinden op de website van de organiserende Tieltse Automobielclub, www.tieltseautomobielclub.be.
Deelnemers
De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de TAC Rally in Tielt in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde
Antoine Biesheuvel (Werkendam) was uiteraard teleurgesteld dat hij in de Tank S Rally in leidende positie moest opgeven met motorproblemen. “Maar we hebben een nieuwe motor in de 350Z gebouwd en we zien uit naar de TAC Rally; dat is een prachtige rally, waar ik weliswaar al 3 keer voorin meestreed, maar evenzovele keren geen goed resultaat heb neergezet. Twee keer er af ‘gestuiterd’ en 1 keer met versnellingsbak problemen als laatste aan de finish gekomen. Dat moet nu beter!” Biesheuvel hoopt op een mooie strijd met Matthias Boon: “Maar ik moet punten scoren en zal dus op 80% moeten rijden, dus als Matthias na de eerste boucle al op ruime voorsprong ligt zal ik hem moeten laten gaan.”

Matthias Boon / Davy Thierie
Matthias Boon is duidelijk favoriet in Tielt, zeker na zijn prima debuut in Emmeloord: “De Tank S was voor mij een uitstekende kennismaking met de Nissan en de sfeer in de 350Z Challenge is uniek, echt heel positief. Ik heb in de eerste rally de auto goed leren kennen en kan nu de limiet gaan opzoeken en ik zal in Tielt dan ook vanaf de start een straf tempo gaan rijden. Het is mijn terrein, maar toch wil ik mijzelf niet te veel druk opleggen.” Dat gezegd hebbende liet Boon weten ontgoocheld te zijn als hij aan de finish toch niet eerste zou zijn! “Maar pech zit in een klein hoekje,” weet Boon. “Bij drie eerdere deelnames in de TAC ging het voor mij twee keer in leidende positie fout door een lekke band!”

Roy Clijnk / Marlous Kion
“We zijn er klaar voor,” klinkt het strijdlustig uit de mond van Roy Clijnk. “Dit wordt voor Marlous en mij (en de Nissan) onze eerste buitenlandse rally samen en daar kijken we erg naar uit. De auto was in Emmeloord eigenlijk perfect – na het vroege benzinetoevoer probleem hebben we fijn kunnen rijden. Marlous kan het tempo goed bijhouden met het lezen van de pacenotes en ook zij ziet met gezonde spanning uit naar het TAC Rally avontuur. We hopen op een plek in de middenmoot en daarvoor gaan we ons best doen!”

Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten
Voor Arjan Heijstek uit Almkerk is de TAC Rally niet nieuw: “Ik heb er al verschillende keren gereden en vind het een heel leuke rally met mooie, snelle en technische proeven die lekker dicht bij elkaar liggen. Bovendien is de rally prima georganiseerd en is de sfeer goed. Voor Cindy is het leuk dat zij nu ook in haar thuisland aan de start komt.” Natuurlijk is er na de Tank S Rally ook bij het team van Heijstek nog aan de auto gesleuteld: “Maar het gaat om kleine details, want in Emmeloord voelde de auto goed aan. We hebben daar zeker vertrouwen getankt en moeten nu in Tielt in het juiste ritme zien te komen.”

Diter Toprek / Dennis Lippens
Ook Diter Toprek ziet uit naar de TAC Rally: “De rally is nieuw voor mij; ik heb wel al in Bocholt gereden, dus België is bekend en dat smaakt ook naar meer, want de sfeer, de proeven en de organisatie daar zijn altijd goed. We moeten wel proberen iets meer tempo te maken als in de Tank S Rally, waar de auto op zich prima was. Alleen ’s avonds had ik niet voldoende licht en dat heb ik echt nodig. Daarom hebben we nu voor een andere ‘lichtbak’ gekozen en daarmee hopen we de avondproeven ook goed door te komen.”

Mike Veldhuisen / Dennis Goossens
Mike Veldhuisen verheugt zich op zijn eerste optreden in België: “We zijn dank zij onze verrassende derde plaats in de Tank S extra gemotiveerd om ook in Tielt een goed resultaat neer te zetten. De schade aan de auto (van een prikkeldraadhek!) is weer hersteld en we hebben ook op het gebied van de techniek nog wat werk gehad: de versnellingsbak hebben we uit voorzorg vervangen en ook hebben we een nieuwe thermostaat, omdat de motor aan het eind van de Tank S een beetje warm liep.”

Roel van der Zanden / Paul Geerts
Aan de auto van Roel van der Zanden moest heel wat werk worden verricht na het vroegtijdig einde in de Tank S Rally: “De klap was toch harder aangekomen dan gedacht,” vertelt Van der Zanden. “Er was veel schade, maar de auto ziet er nu weer goed uit en we hebben ook de schokdempers aangepast; want dat was toch de oorzaak van onze crash. Dat hebben we nu ook grondig getest en we hebben enorm veel zin in de TAC Rally.”

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top-10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.
De kalender voor de Nissan 350Z Rally Challenge telt in 2014 6 evenementen:
15 maart Tank S Rally (Emmeloord)
12 april TAC Rally (Tielt, België)
13 – 14 juni ELE Rally (Helmond)
4 – 5 juli Golden Trade Club Rally (Etten-Leur)
5 – 6 september Omloop van Vlaanderen (Roeselare, België)
20 – 21 september Schutte Informatisering Hellendoorn Rally (Hellendoorn)

Van de 6 wedstrijden tellen de 5 beste resultaten.

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

4 Comments/in Nieuws /by innokoda/#permalink
Page 31 of 33«‹2930313233›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally
  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing

Archief

  • september 2025
  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally18 september 2025 - 07:18
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally9 september 2025 - 08:04
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi