VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
7 juli 2014
07 jul 2014

Verrassende winst voor Roel van der Zanden in Nissan 350Z Rally Challenge

GTC Rally Report Van der Zande 140705

GTC Rally biedt hoogte- en dieptepunten voor deelnemers

Etten-Leur – zondag 6 juli 2014

De GTC Rally – in de volksmond nog steeds de Nacht van Achtmaal genoemd – bracht met 15 mooie klassementsproeven in de omgeving van Etten-Leur volop hoogte- en dieptepunten voor de 53 deelnemende equipes. Al meteen op de eerste klassementsproef bij Rijsbergen vonden twee equipes hun Waterloo. Claude Bal crashte zwaar met zijn Mitsubishi, maar ook Nissan 350Z Rally Challenge deelnemer Roy Clijnk moest na een heftige crash de strijd staken – beide equipes kwamen er gelukkig zonder persoonlijk letsel van af. De GTC Rally eindigde opnieuw in een zege voor Bob de Jong (Mitsubishi), terwijl de overwinning in de Nissan 350Z Rally Challenge verrassend bij de sterk rijdende Roel van der Zanden terecht kwam.

Vrijdagavond ging onder ‘dreigende’ weersomstandigheden de GTC Rally van start. Toch bleef het vrijwel de gehele rally droog. Direct vanaf het vertrek zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Kees Hagman onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong realiseerde 11 keer de snelste tijd op de 15 klassementsproeven; Edwin Schilt (Subaru Impreza) schreef de overige 4 op zijn naam, maar kwam niet verder dan de 7e plaats, door problemen op vrijdagavond. De tweede plaats in het eindklassement ging daardoor naar Arjen de Koning/Sander van Barschot (Mitsubishi Lancer Evo 10), die bijna 5 minuten moest toegeven op De Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge
Vrijdagavond stonden niet minder dan 10 Nissans 350Z aan de start van de GTC Rally. Hoewel een aantal van hen niet ingeschreven staat voor de 350Z Rally Challenge toont het wel aan dat de Nissan een zeer geschikte auto is om voor relatief lage kosten op hoog niveau en met veel plezier deel te kunnen nemen aan de rallysport.

Direct na de start was het Antoine Biesheuvel die de toon zette. Op de proef Rijsbergen troefde hij Dirk Garvelink, Erwin Klippel en titelpretendent Matthias Boon af en herhaalde dat op de volgende twee proeven, zodat hij zich met een voorsprong van ruim 10 seconden op Dirk Garvelink bij de eerste service in Etten-Leur meldde. Toen was de onfortuinlijke equipe Clijnk/Kion dus al van het strijdtoneel verdwenen door hun heftige crash. Gelukkig konden zij op de service in Etten-Leur in levenden lijve de andere 350Z Challenge deelnemers hun verhaal doen.

Bij Dirk Garvelink werd op die eerste service al een koelvloeistoflekkage geconstateerd; toch realiseerde Garvelink de tweede tijd op proef vier, maar daarna was het toch over en uit: met een kapotte koppakking moest hij de strijd staken. Daarna ging het hard met de favorieten: want op proef 5 werd Matthias Boon verrast door de chicane in Achtmaal en vloog hij van de weg en direct na de laatste proef van de eerste dag viel ook Antoine Biesheuvel uit met een kapotte koppakking. Boon kon de volgende dag de rally vervolgen, maar kreeg uiteraard ‘normtijden’ voor de niet verreden proeven op dag 1 en was daarmee kansloos voor een van de podiumplaatsen, maar zorgde er wel voor dat hij de nodige punten verzamelde in de titelstrijd.

De tweede dag ontspon zich een interessante strijd tussen Arjan Heijstek (snelste op KP9), Diter Toprek en Roel van der Zanden. Van der Zanden reed met een nieuwe navigator en hun samenwerking begon al snel vruchten af te werpen. Hoewel Klippel, Van den Berg (beiden buiten mededinging) en Boon steeds voorin te vinden waren, ging de echte strijd tussen Van der Zanden, Heijstek en Toprek. In die volgorde kwamen zij dan ook uiterst gelukkig over de finish. “Ik ben echt super tevreden – met mijn nieuwe navigator Renaldo Lier heb ik het ‘omslagpunt’ gevonden,” juichte winnaar Van der Zanden aan de finish. Arjan Heijstek klom door zijn sterke optreden op naar de tweede plaats in de tussenstand na 4 rally’s in de Nissan 350Z Rally Challenge.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 5/6 september plaats, de 55e Omloop van Vlaanderen in en rond Roeselaere.
Uitslag GTC Rally
1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 46 min 56,4 sec
2. Arjen de Koning/Sander van Barschot (NL), Mitsubishi Lancer EvoX, op 4 min 56,1 sec
3. Piet van Hoof/Max Jacobs (NL), Mitsubishi Lancer EvoX, op 5 min 32,9 sec
12. Erwin Klippel/Jouri Dockx (NL), Nissan 350Z, op 13 min 11,0 sec
15. Theo van den Berg/Etienne Struijs (NL), Nissan 350Z, op 16 min 00,6 sec
21. Roel van der Zanden/Renaldo Lier (NL), Nissan 350Z, op 21 min 03,1 sec
22. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 22 min 10,0 sec
25. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 23 min 58,0 sec
29. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 34 min 05,8 sec

In totaal gingen er 53 equipes van start en kwamen er 38 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 4 wedstrijden)

# Rijder Tank S TAC ELE GTC OvV  Hell. TOTAAL
 1 Matthias Boon 25 30 25 18 98
 2 Arjan Heijstek 18 18 – 25 61
 3 Dirk Garvelink 30 – 30 – 60
 4 Diter Toprek 14 – 18 21 53
 5 Mike Veldhuisen 21 21 – – 42
 6 Roy Clijnk 16 – 21 – 37
 7 Roel van der Zanden – – – 30 30
 8 Antoine Biesheuvel – 25 – – 25

Deelnemers
De deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de GTC Rally in Etten-Leur aan de start stonden kwamen aan het woord (op klassement):

Roel van der Zanden / Renaldo Lier (1e)
Na alle tegenslag eerder dit seizoen (3 keer uitgevallen) viel alles dit keer op zijn plaats voor Roel van der Zanden. Hij besloot samen met zijn goede vriend en navigator Paul Geerts dat het beter zou zijn om met een andere navigator verder te gaan – een dapper en verstandig besluit. En dat pakte al meteen bij de eerste rally goed uit: “Natuurlijk moesten we vrijdag wennen aan elkaar en ook aan de nieuwe pace notes, maar we hebben duidelijk een ‘click’ en ik krijg meteen meer zelfvertrouwen vooral in de snelle bochtencombinaties,” was het enthousiaste commentaar van Roel van der Zanden aan de finish. “Nu moeten we verder groeien. Maar wat was dit super, geweldig gewoon.”

Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (2e)
“We begonnen niet echt lekker vrijdagavond; ik had het gevoel dat de motor niet goed liep, maar we konden eigenlijk niet vinden wat er aan de hand was,” aldus Arjan Heijstek. “Maar gaandeweg de rally kwamen we beter in ons ritme en kon ik beter omgaan met de auto. En zaterdagmiddag kwam ons ‘moment of glory’ toen wij op slicks op de opdrogende proef in Etten-Leur de snelste tijd van alle Nissans op de klokken zetten!” Natuurlijk was Heijstek ook teleurgesteld dat hij geen strijd kon voeren met de vroeg uitgevallen Roy Clijnk. “Hopelijk kan onze onderlinge strijd worden vervolgd in ‘Vlaanderen’, maar nu koester ik even die geweldige tweede plaats in de titelstrijd.”

Diter Toprek / Dennis Lippens (3e)
Diter Toprek was ‘euforisch’ over zijn derde plaats in de GTC Rally in de Nissan 350Z Rally Challenge: “Wat geweldig; ik viel al drie keer uit door een crash in de GTC Rally en nu dan dit resultaat – geweldig. We hebben genoten – vooral ook op de proef Etten-Leur – en we hebben leuke strijd kunnen leveren.” Toch startte de equipe Toprek/Lippens niet zonder problemen: “In de eerste ‘boucle’ hadden we een brandstofpomp probleem, een kapotte fusee en maakte ik wat slordigheidsfoutjes. Maar in de ‘Nacht van Achtmaal’ begon het al beter te lopen en had ik veel profijt van mijn super-lichtbak!”
Matthias Boon / Davy Thierie (4e)
“Het is een wonder dat we hier aan de finish staan en het is vooral de verdienste van de studenten van het Deltion College en niet van mij,” was de analyse van Matthias Boon. “We begonnen niet erg goed aan de rally want we hadden de auto iets hoger gezet voor het onverhard, maar dat pakte hier niet goed uit. Dus dat pasten we aan na KP3 en toen leek ik meer controle te hebben, totdat ik te laat remde op KP5 voor de chicane in Achtmaal. Met een uitstapje en veel schade tot gevolg.” De studenten van het Deltion College waren echter super gemotiveerd om het afgebroken wiel en de blikschade te repareren en werkten de hele nacht in ‘ploegendienst’ door. “Knap werk en wij konden de tweede dag gewoon weer meerijden! Sinds juni 2011 had ik niet meer zo’n schade gehad en het hoort wel bij de rallysport, dus we mogen niet klagen,” aldus Matthias Boon, die zijn lesje ‘fitness’ had geleerd in de nachtelijke ELE Rally: “We hebben nu meer rust voor de rally genomen en tijdens de rally meer gegeten en gedronken – daardoor doorstonden we deze rally beter.”

Erwin Klippel / Jouri Dockx (buiten mededinging)
Zijn rentree bij de Nissan 350Z Rally Challenge verliep uitstekend: Erwin Klippel, die eerder dit jaar vader werd, kwam in de GTC Rally terug bij de Challenge, maar staat niet ingeschreven voor de titelstrijd en rijdt dus feitelijk buiten mededinging mee. Maar toch ging hij samen met navigator Jouri Dockx met veel enthousiasme de strijd aan met de collega coureurs uit de Challenge en aan het einde van de rit bleek de rally in zijn achtertuin hem gunstig gezind; hij was de snelste van de Nissan equipes en klasseerde zich zelfs op een heel nette 12e plaats in de algemene rangschikking. “Alleen vrijdagavond hadden we nog een kapotte brandstofpomp, maar toen we die hadden vervangen op de eerste service was er geen vuiltje meer aan de lucht.”

Theo van den Berg / Etienne Struijs (buiten mededinging)
Ook Theo van den Berg en Etienne Struijs staan niet ingeschreven voor de Challenge, maar zijn trouwe supporters en deelnemers binnen het door Biesheuvel Autosport georganiseerde kampioenschap. Ook dit keer reed Theo van den Berg met de Yokohama banden om een goede test te doen om deze banden eventueel volgend seizoen voor alle deelnemers aan de Nissan 350Z Rally Challenge voor te schrijven. Van den Berg kweet zich goed van zijn taak en snelde met zijn 350Z naar de 15e plaats in het algemeen klassement en was daarmee de tweede Nissan aan de finish.

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Het is het jaar van de pechduivel voor Antoine Biesheuvel: “Het is met geen pen te beschrijven dit seizoen,” was dan ook de reactie van Antoine Biesheuvel na zijn derde opgave in 4 rally’s. “We zijn gewoon steeds het snelst van alle Nissan equipes, maar kunnen het niet omzetten in resultaten, omdat er steeds wat anders misgaat.” Biesheuvel startte in de GTC Rally met drie snelste tijden: “Het ging prima en we hadden het gewoon onder controle; we namen zelfs iets gas terug, maar zagen toen wel dat Klippel gebrand was om ons in te halen.” Bij de start van KP8 was de temperatuur van de motor iets te hoog en kwam er ‘damp’ uit de uitlaat: “Dat is meestal geen goed teken,” wist Antoine Biesheuvel en net als Dirk Garvelink moest hij de strijd staken met een kapotte koppakking.

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (uitgevallen)
Na twee zeges uit twee deelnames (Tank S en ELE) had Dirk Garvelink ook zijn zinnen gezet op de GTC Rally. Maar zijn optreden in en rond Etten-Leur was van korte duur. “Bij de finish van KP4 was de temperatuur te hoog en bleek al snel dat de koppakking lekte. Dan heeft verder rijden geen zin en dus moesten we helaas in derde positie de strijd staken,” aldus Garvelink, die nu vooral op zoek moet naar de oorzaak van dit probleem, dat hem al eerder parten speelde en nu ook bij Antoine Biesheuvel de reden van uitvallen was.
Roy Clijnk / Marlous Kion (uitgevallen)
Na het succes in de ELE Rally, waar Roy Clijnk en Marlous Kion hun eerste beker mee naar huis mochten nemen vanwege hun welverdiende 3e plaats was de sympathieke equipe in opperbeste stemming om ook in de GTC Rally de strijd aan te gaan. Maar het contrast had niet groter kunnen zijn: al op de allereerste klassementsproef (Rijsbergen) ging het mis: “In een snelle linkerbocht verloor ik de controle en klapten we met hoge snelheid op een dikke boom,” aldus Roy Clijnk. Een geluk bij een ongeluk was dat de wilg niet diep was geworteld en door de klap omviel, waardoor de Nissan 350Z van Clijnk niet meteen alle snelheid verloor. Toch was de impact groot en de schade enorm. “Maar we zijn zelf ongedeerd!” Ongetwijfeld hebben Clijnk en Kion wel wat stijve spieren en blauwe plekken de komende dagen en is de rest van het seizoen nu ongewis. “Eerst de schrik te boven komen en de schade opnemen,” meende Roy Clijnk nog geschrokken bij terugkeer in het servicepark.
In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.

 

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by Joris/#permalink
2 juli 2014
02 jul 2014

Nieuwe navigator voor Roel van der Zanden tijdens GTC Rally

Vrijdag 4 en zaterdag 5 juli wordt in de omgeving van Etten-Leur en Achtmaal de Internationale GTC Rally verreden. Deze klassieker op de Nederlandse rallykalender vormt voor velen, mede door het zware karakter van de wedstrijd, één van de hoogtepunten van het rallyseizoen. Ook de coureurs uit de spectaculaire Nissan 350Z Challenge, waaronder Roel van der Zanden, komen aan de start in het zuid westen van Brabant.
Tot en met de afgelopen ELE Rally werd Roel genavigeerd door Paul Geerts. Na goed overleg hebben de teamgenoten besloten dat het tijd werd voor een nieuwe navigator naast Roel. Er is de afgelopen tijd met verschillende navigatoren contact geweest en de komende weken vinden de gesprekken met hen plaats. Er zal tijdens de aankomende wedstrijden met verschillende navigatoren worden gereden om te kijken hoe de samenwerking verloopt. Tijdens de aankomende GTC Rally is het Renaldo Lier die op de hotseat zal plaatsnemen.
“Paul en ik hebben in goed overleg besloten dat ik op zoek zou gaan naar een nieuwe navigator voor 2015. Tijdens de GTC Rally zal Renaldo Lier naast me plaatsnemen en dat zal uiteraard even wennen worden. Want Paul en ik reden al samen sinds het begin van onze rally carrière.
Ik heb ontzettend veel zin in de GTC Rally. Het is een zware wedstrijd die begint met een hele lange nacht waarin het echt aankomt op je concentratie. Ook de zaterdag bevat nog eens een aantal lastige klassementsproeven, het wordt dus echt een behoorlijke uitdaging. Deze wedstrijd wil ik vooral gebruiken om wedstrijdritme te behouden en ervaring op te doen. Die ervaring is erg belangrijk want volgend jaar wil ik toch een gooi naar de titel in de 350Z Challenge gaan doen,” aldus Roel van der Zanden.

 

De GTC Rally bestaat dit jaar uit 16 klassementsproeven die zijn verdeeld over 2 wedstrijddagen. Vrijdag 4 juli omvat 8 klassementsproeven waaronder 3 maal de rondgang over de rallyklassieker “De Hel”. De wedstrijd start vrijdagavond om half 7 en de eerste deelnemers worden rond 3 uur zaterdagmorgen in het parc ferme verwacht.
Zaterdagmiddag net voor 1 uur start de tweede dag van de wedstrijd voor nog eens 8 klassementsproeven.

 

Meer informatie over de GTC Rally kunt u vinden op de website van de organisatie:
http://www.gtcrally.eu

 

Foto: Emiel Brinkman

in Nieuws /by Joris/#permalink
17 juni 2014
17 jun 2014

Persbericht: Lastig weekend voor VDZ Racing in thuiswedstrijd

Dit weekend werd in de omgeving van Helmond en Eindhoven de thuiswedstrijd voor het VDZ Racing Team, de ELE Rally, verreden. Roel van der Zanden en navigator Paul Geerts kwamen met hun Nissan 350Z aan de start in de sterk vertegenwoordigde Nissan 350Z Challenge.

Na een moeizame start van het seizoen was het doel van deze wedstrijd het tij te keren en weer een wedstrijd zonder problemen te finishen. De auto is na de TAC Rally volledig opnieuw opgebouwd en het team ging dan ook vol vertrouwen van start.

De eerste klassementsproef verliep goed voor Roel en Paul. Ze wisten een goede tijd te noteren en gebruikten de klassementsproef om goed in het ritme te komen. Op weg naar de tweede klassementsproef begon de auto op 5 cilinders te lopen en voor de start werd de motor, samen met andere deelnemers uit de cup, aan een eerste onderzoek onderworpen. Tijdens dat eerste korte onderzoek begonnen de bobines van de Nissan al te smelten en werd er direct besloten niet meer verder te rijden. De auto werd teruggebracht naar het serviceterrein waar het serviceteam hard aan de slag gingen om de auto weer klaar te krijgen voor de herstart op zaterdagochtend.

“Het pechduiveltje zit dit seizoen wel bij ons in de auto. We kwamen weer met frisse moed aan de start en dan is dit wel even een domper, maar het hoort helaas wel bij de sport. De jongens van het serviceteam hebben afgelopen nacht echt topwerk verricht en de motor van de Nissan loopt nu weer als een zonnetje,” aldus Roel voor aanvang van de tweede wedstrijddag.

Roel ging tijdens de tweede wedstrijddag goed van start. Hoewel de kans op een goede klassering in het Nissan klassement na de uitval van vrijdag verkeken was besloten Roel en Paul er nog eens goed voor te gaan zitten. Die aanpak resulteerde nog in een aantal tijden in de top 3 van het Nissan klassement en het duo had het duidelijk weer naar hun zin in de auto.

“De motor loopt weer echt lekker en het is heerlijk om je thuiswedstrijd te mogen rijden. Het is ook belangrijk om hier te rijden, veel van onze partners komen uit deze regio en ik wil hen natuurlijk trakteren op een mooie rallysport ervaring! We zitten weer goed in ons ritme en we kunnen de concurrentie goed volgen. Ik kan niet wachten om op Sint-Oedenrode te starten,” vertelt Roel tijdens de service halverwege de middag.

Tijdens de volgende klassementsproeven weet Roel het tempo goed vast te houden en ziet het ernaar uit dat de wedstrijd toch met een positieve noot afgesloten kan worden. Maar nota bene tijdens de tweede doorgang op de klassementsproef bij Sint-Oedenrode ging het wederom mis. Op het mulle onverhard brak de aandrijfas van de Nissan maar werd de finish van de proef nog wel gehaald. Roel heeft nog geprobeerd de volgende klassementsproef te bereiken maar toen ook het differentieel de geest gaf was het definitief einde wedstrijd.

“Het is echt flink balen om zo dicht bij de finish de wedstrijd te moeten verlaten maar dit soort dingen kunnen helaas gebeuren. We hebben vandaag lekker gereden en onze partners kunnen laten zien waar wij als team toe in staat zijn. In dat opzicht was het gewoon echt een geslaagde dag. We gaan nu de auto weer klaarmaken voor de volgende wedstrijd en dan gaan we er vanuit dat we het geluk weer aan onze zijde hebben,” sluit Roel af.

Foto: Emiel Brinkman

2 Comments/in Nieuws /by innokoda/#permalink
16 juni 2014
16 jun 2014

Opnieuw winst voor Dirk Garvelink in Nissan 350Z Rally Challenge

Jubilerende ELE Rally brengt spectaculaire rallysport in Brabant

Helmond – zondag 15 juni 2014

De ELE Rally werd dit weekeinde voor de 50e keer verreden met mooie klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven. In de 350Z Challenge ging de zege naar Dirk Garvelink en zijn navigator Nicky van Gerwen na een spannende strijd in de slotfase van de rally met het Belgische rallytalent Matthias Boon. Roy Clijnk pakte zijn eerste podiumplaats. Antoine Biesheuvel viel uit met technische problemen en zag daarmee zijn titelaspiraties in rook opgaan.

Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge
Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.

Uitslag ELE Rally
1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec
2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec
3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec
15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec
17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec
22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec
37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec

In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)

# Rijder Tank S TAC ELE GTC OvV Hell. TOTAAL
1. Matthias Boon 25 30 25 80
2. Dirk Garvelink 30 – 30 60
3. Mike Veldhuisen 21 21 – 42
4. Roy Clijnk 16 – 21 37
5. Arjan Heijstek 18 18 – 36
6. Diter Toprek 14 – 18 32
7. Antoine Biesheuvel – 25 – 25
8. Roel van der Zanden – – – 0

Deelnemers
De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”

Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)
Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”

Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)
Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”
Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)
De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”

Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”
In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.

 

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by innokoda/#permalink
9 juni 2014
09 jun 2014

Doel voor VDZ racing is top 3 finish in thuiswedstrijd

Na een wat moeizame start van het start van het seizoen, met zowel tijdens de Tank S Rally als de TAC Rally een vroegtijdig forfait, is het team van VDZ Racing helemaal klaar voor de volgende wedstrijd op hun kalender: de ELE Rally. De ELE Rally vormt voor Roel van der Zanden en zijn navigator Paul Geerts hun thuiswedstrijd, het duo komt dus extra gedreven aan de start van deze rally.

 
De finish in de TAC Rally werd net niet gehaald door een zware crash op een betonnen telefoonpaal. Het was meteen duidelijk dat de Nissan zwaar beschadigd geraakt was door de crash en het serviceteam weer serieus aan de bak moest om de Nissan op tijd klaar te krijgen voor de ELE Rally. Dankzij de professionele hulp van M.E.B. Autoschade, V.A. Motorsport en het serviceteam is het gelukt de auto weer tip top in orde te maken voor de ELE Rally.

 

“De start van het seizoen is nogal moeizaam verlopen maar ik verwacht dat het tij vanaf de ELE Rally zal worden gekeerd. De Nissan kwam zwaar gehavend terug van de TAC Rally, het service team heeft hard gewerkt om de auto weer op tijd klaar te krijgen en dat is gelukt! De jongens hebben echt veel werk verricht en daar ben ik ze erg dankbaar voor.
Ik heb ontzettend veel zin om in de ELE Rally, ten slotte toch mijn thuiswedstrijd, te starten. Het is voor mij een belangrijke wedstrijd omdat veel van mijn partners in deze regio gevestigd zijn en omdat er natuurlijk veel vrienden en bekenden ons zullen aanmoedigen langs het parcours. Ik verwacht een mooie strijd in de Nissan 350Z Challenge en mijn doel voor deze wedstrijd is eigenlijk onveranderd. Ik wil finishen in de top 3!” vertelt Roel van der Zanden.

 

VDZ Racing pakt voor haar thuiswedstrijd groter uit dan ooit te voren. Er zijn 50 VIP gasten uitgenodigd voor de ELE Rally die allen zullen worden verwelkomt in de Progress Uitzendbureau VIP touringcar op het serviceterrein.
Na tweemaal een forfait te hebben gescoord heeft VDZ Racing ervoor gekozen zich helemaal te gaan focussen op 2015. Dat de rijcapaciteiten van Roel sneller groeien dan Paul zijn navigeertalent is al eerder gebleken. Roel en Paul hebben daarom samen besloten dat het voor de voortgang van het team beter is wanneer Roel zich de rest van dit seizoen kan focussen op het terug krijgen van het juiste ritme en een goede samenwerking met een nieuwe navigator tot stand kan brengen.

 

“Niet de crashes maar het feit dat we in Tielt op moeilijke proeven weer samen meters hebben kunnen maken met de auto heeft ons tot dit besluit doen komen. Op moeilijke en technische proeven heeft Paul intussen te veel moeite mij bij te houden met lezen. Doordat onze kansen voor dit seizoen na een tweede crash volledig zijn bekeken hebben we besloten de beste route te kiezen om volgend jaar met VDZ racing voor een mooi resultaat te kunnen gaan zorgen,” sluit Roel af.

 

De ELE Rally wordt dit jaar voor de 50ste keer georganiseerd en wordt verreden op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni. De totale route van de wedstrijd meet ruim 645 kilometer waarbij er 192 kilometer op snelheid zal worden afgelegd. Meer dan 22 procent van de 20 klassementsproeven voert over onverhard.
Vrijdagavond start de wedstrijd om 20:00 uur en de eerste auto wordt om 0:45 uur in het parc ferme verwacht. Op zaterdag wordt de wedstrijd om 09:15 uur hervat en de winnaar van de wedstrijd wordt om middernacht op het finishpodium verwacht.

 

Foto: Arjan Klingenberg

in Nieuws /by innokoda/#permalink
Page 30 of 32«‹2829303132›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish

Archief

  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally12 november 2024 - 08:36
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish29 oktober 2024 - 11:30

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi