VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
21 juni 2015
21 jun 2015

Erwin Klippel dank zij derde zege op weg naar titel in Nissan 350Z Rally Challenge – Iets te compacte 11e Vechtdal Rally

Vooraf hadden de deelnemers op iets meer wedstrijdkilometers gerekend tijdens de 11e Vechtdal Rally die dit weekeinde in de omgeving van Hardenberg werd verreden. Maar de organisatie slaagde er niet in om een volwaardige rally te bieden en met slechts twee verschillende klassementsproeven, die respectievelijk 2 en 3 keer werden verreden, kwam het totale aantal wedstrijdkilometers op nog geen 90 km uit. Toch was dit voor sommige equipes al te veel, want er vielen 17 equipes uit met technische problemen. De Vechtdal Rally eindigde in een overwinning voor Piet van Hoof (Mitsubishi), met opnieuw Erwin Klippel als glorieuze winnaar van de Nissan 350Z Rally Challenge.

De Vechtdal Rally werd op zaterdagmiddag verreden en na de start vanaf de Evenementenhal in Hardenberg nam Piet van Hoof in zijn Mitsubishi meteen het heft in handen. Hij won 4 van de 5 klassementsproeven en moest alleen op de slotproef de eveneens in een Mitsubishi rijdende Jasper van den Heuvel 0,9 seconde voor zich dulden! Michiel Becx (Ford Fiesta R5) werd derde na een spannende strijd met Van den Heuvel. Vooral de lange onverharde rechte stukken werden steeds moeilijker om zonder schade door te komen en menig deelnemer verloor daar een bumper of een bodembeschermingsplaat. Vooral op de 27,55 km lange proef van Holtheme slaagden de meeste deelnemers er bij de tweede doorkomst daardoor niet in hun tijd te verbeteren.

Nissan 350Z Rally Challenge

Alle 9 equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge kwamen in Hardenberg aan de start. Net als in de eerdere rally’s dit jaar waren het Antoine Biesheuvel en Matthias Boon die snel van start gingen, maar ook nu sloeg het noodlot voor beiden al weer vroeg in de rally toe. De snelle Belgische coureur van het Deltion team kwam op de tweede proef al niet meer door en viel uit met een lekke kering, waardoor hij alle motorolie verloor en verder rijden dus onmogelijk was. Biesheuvel won de eerste drie proeven en leek met een comfortabele voorsprong van 11,9 seconden op Erwin Klippel af te stevenen op een overwinning om daarmee de spanning in de titelstrijd terug te brengen. Helaas mocht het weer niet zo zijn en op KP4 viel Biesheuvel uit met een kapot differentieel. Erwin Klippel kreeg daardoor voor de derde achtereenvolgende keer de zege in zijn schoot geworpen, maar het doet hem tekort om het zo te betitelen. Klippel rijdt sterk en heeft de techniek 100% onder controle; in zeven seizoenen viel Klippel slechts 1 keer uit met een technisch probleem! De titel in de Nissan 350Z Rally Challenge kan Klippel dit jaar bijna niet meer ontgaan. Stijn van Bree was opnieuw goed onderweg en werd tweede achter Klippel, met Arjan Heijstek opnieuw op een sterke derde plaats. Ook Henk Westerbeek was weer van de partij, nadat hij de ELE Rally liet schieten, en hij liet zien dat hij de strijd met de andere equipes aan kan door beslag te leggen op de vierde plaats. Roel van der Zanden, Diter Toprek en Gerard Tijink bewezen de betrouwbaarheid van de Nissans door ondanks de zware stukken onverhard hun auto’s naar de finish in Hardenberg te sturen.

Op zaterdag 18/19 september staat de Hellendoorn Rally op de kalender van de Nissan 350Z Rally Challenge.

Uitslag 11e Vechtdal Rally:

1. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Lancer Evo IV, 43 min 13,7 sec

2. Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker, Mitsubishi Lancer Evo X, op 32,0 sec

3. Michiel Becx/Kris Botson, Ford Fiesta R5, op 35,5 sec

14. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 4.59,6

15. Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, op 6.08,1

18. Arjan Heijstek/Carina van Westen, Nissan 350Z, op 7.00,1

20. Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers, Nissan 350Z, op 7.37,0

22. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, op 7.40,9

25. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 7.53,5

30. Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z, op 8.56,9

— Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z – uitgevallen

— Matthias Boon/Davy Thierie, Nissan 350Z – uitgevallen

In totaal gingen er 74 equipes van start en kwamen er 57 aan de finish in Hardenberg.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 4 wedstrijden)*

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

35

128

2.

Stijn van Bree

21

25

30

30

106

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

23

81

4.

Roel van der Zanden

5

28

19

16

68

6.

Diter Toprek

12

16

16

14

58

5.

Matthias Boon

35

5

5

5

50

8.

Gerard Tijink

13

14

5

13

45

7.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

5

43

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

42

* Stand onder voorbehoud.

Deelnemers

De 9 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 20 juni tijdens de Vechtdal Rally in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Erwin Klippel/Jouri Dockx (1e)

“Ik startte eigenlijk iets te voorzichtig op KP1,” aldus Erwin Klippel. “Ook op de tweede proef had ik nog wat moeite met het vinden van de juist rempunten, maar beter 10 meter te vroeg geremd dan 10 meter te laat!” Op de vierde klassementsproef was het op het onverhard nog even spannend voor Klippel en zijn navigator Jouri Dockx: “We gingen op één van de ‘bumps’ even helemaal los en landden hard op de neus; het zand vloog over de motorkap en op de voorruit, maar alles leek nog heel. Wel hoorden we de bodembeschermingsplaat slepen over de grond en even later verloren we die compleet. Toen moesten we natuurlijk wat rustiger aan doen om geen schade op te lopen.” Klippel was uiteraard blij met zijn zege: “Maar ik vind het jammer dat we niet tot het einde strijd hebben kunnen leveren met mannen als Biesheuvel en Boon.”

Stijn van Bree/Marco Schillemans (2e)

De rally begon voor Stijn van Bree met een lekke band op de eerste proef: “Al na 5 km hadden we een lekke band, maar ik besloot toch door te rijden. Dat leverde wel wat schade op aan de bumper en het spatbord door de band die daar tegen aan sloeg, maar daarna verliep de rally super!” Door de lekke band verspeelde Van Bree ruim een minuut op de leiders, maar vanaf proef 2 zette Van Bree de aanval in en klom hij snel op vanaf de negende plaats naar de tweede plaats, mede dankzij twee snelste tijden op KP4 en 5: “We zaten na de lekke band meteen goed in ons ritme en natuurlijk ben ik opgetogen over de snelste tijden op de laatste twee proeven. Op het slechte onverhard beschadigden we de bumper en de spatborden nog verder maar of ze nu een beetje kapot zijn of helemaal kapot maakt niet uit….!”

Arjan Heijstek/Carina van Westen (3e)

“De snelheid zit er nog niet goed in en de concentratie is ook niet top,” analyseerde Arjan Heijstek zijn start in de Vechtdal Rally. Daarom ook was de derde plaats na twee proeven een verrassing voor hem. “Deze compacte rally is op zich leuk, maar organisatorisch rammelt het wel een beetje en dat is jammer. Ook het onverhard is eigenlijk te slecht om ons met zulke hoge snelheden over heen te sturen.” Op de vierde proef verloor Heijstek kostbare tijd toen ze bijna van de weg vlogen: “Op een van de kuilen ging we ‘air borne’, maar kwamen we goed weg. Wel klapperde daarna alles aan de auto en gingen we iets rustiger over het tweede gedeelte van de proef Holtheme.” Op de service werd met behulp van tape alles weer provisorisch vast gezet en reed Heijstek de rally verstandig uit naar een welverdiende derde plaats.

Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers (4e)

In de ELE Rally moest hij verstek laten gaan vanwege zijn werk, maar nu was de sympathieke Henk Westerbeek weer van de partij. “De motor lijkt een beetje in te houden, maar we hebben het naar onze zin.” Ook bij de enige equipe uit de Randstad leverde het onverhard wat losse bumpers op, maar Westerbeek repareerde zelf de schade met tape en kon zonder verdere problemen zijn vierde plaats veilig stellen: “We hebben het naar onze zin gehad; het zijn leuke proeven en we kijken nu al uit naar de twee laatste rally’s van het seizoen; Hellendoorn en Achtmaal zijn natuurlijk prachtige evenementen om te rijden, met meer wedstrijdkilometers dan hier.”

Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (5e)

Voor Roel van der Zanden had er zeker meer in gezeten. Maar op de tweede klassementsproef ging het differentieel kapot: “We begonnen goed op KP1 met een vierde plaats op 10 seconden achter Klippel, maar daarna begaf het differentieel het op de volgende proef. Gelukkig slaagde mijn kundige service crew er in die snel te vervangen, waarna we weer even in ons ritme moesten komen.” Hoewel Van der Zanden tijdens de verkenning nog dacht dat de proeven niet zo mooi waren stelde hij dat later bij: “Op snelheid is het toch heel anders en moest je goed opletten om geen fouten te maken.” Na de vijfde proef wilde Roel nog wel even verder: “Ik was al weer op weg naar volgende proef, maar we moesten naar de finish…. Ik had nog wel wat kilometers willen maken.”

Diter Toprek/Dennis Lippens (6e)

Voor Diter Toprek en Dennis Lippens was het een ‘lekker dagje’ rijden: “Ja, we hebben ons uitstekend vermaakt,” concludeerde Diter Toprek aan de finish van de Vechtdal Rally. “Het ging eigenlijk allemaal redelijk goed. Het viel wel op dat er weinig publiek was, terwijl vooral de 27,5 km lange proef Holtheme (KP2 en KP4) toch echt een mooie proef was.” Op die proef nam Toprek één van de chicanes iets te krap, waardoor hij de spiegel er af reed: “Uiteraard die aan mijn kant,” aldus navigator Dennis Lippens! Met iets meer dan 12 seconden achterstand op Van der Zanden werd Toprek zesde, dezelfde plek als hij in de tussenstand van de Nissan 350Z Rally Challenge inneemt na vier wedstrijden.

Gerard Tijink/Tim Rietveld (7e)

Op de tweede klassementsproef leverde het onverhard ook Gerard Tijink wat ongemak op: “We reden twee velgen krom en dat betekende een hinderlijke vibratie,” vertelde Gerard Tijink tijdens de eerste service. Daar monteerde de servicecrew van Deltion twee nieuwe velgen, waarmee het probleem was opgelost. “Nu kan er een tandje bij!” Bij de tweede doorkomst kwamen Tijink en Rietveld allerlei ‘onderdelen’ tegen: “De proef lag bezaaid met stukken bumpers en we reden ook over een carterplaat heen (waarschijnlijk die van Klippel!) en daardoor raakte onze uitlaat beschadigd.” Over drie maanden staat Tijink in zijn thuisrally (Hellendoorn) aan de start: “Wellicht dat we voor die tijd nog een test rally gaan rijden in België,” onthulde Gerard Tijink aan de finish in Hardenberg.

Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (uitgevallen)

Over Antoine Biesheuvel en navigator Frans van den Einde kan vrijwel elke rally hetzelfde worden gezegd: na een zeer snelle start een voorsprong opbouwen en dan uitvallen. In de Vechtdal Rally was het al niet anders. Na drie snelste tijden en het uitvallen van Matthias Boon stond Biesheuvel bijna 12 seconden voor op Klippel en leek er geen vuiltje aan de lucht. “Maar op de vierde proef sloeg het pechduiveltje weer toe. Om moedeloos van te worden,” was het gelaten commentaar van Antoine Biesheuvel. Dit keer was het het differentieel wat het begaf. “Misschien toch nog een indirect gevolg van de schade in de ELE Rally. Het is ons blijkbaar niet gegund.”

Matthias Boon/Davy Thierie (uitgevallen)

Weliswaar kwam Matthias Boon verder dan de 182 meter in de ELE Rally (…), maar ook in Hardenberg was het snel voorbij voor de snelle Belgische coureur van het Deltion team. “Wat een ongelooflijke pech,” was het korte commentaar van een ontgoochelde Boon. “De eerste proef ging echt lekker en niets wees er op dat zich een technisch probleem zou aandienen.” Maar op de tweede proef verloor de Nissan 350Z van Boon/Thierie plots alle motorolie, waardoor zij de auto langs de kant van weg moesten parkeren. Een lekke kering bleek het euvel. Uiteraard staan Matthias Boon en Davy Thierie in september gewoon weer aan de start van de Hellendoorn Rally: “Natuurlijk gaan we door; onze portie pech moet toch een keer op zijn?”

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by Joris/#permalink
15 juni 2015
15 jun 2015

Persbericht: VDZ Racing van start in Vechtdal Rally

Op zaterdag 20 juni vindt de volgende rally op de kalender van VDZ Racing plaats, de Vechtdalrally in Hardenberg. Coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en navigatrice Ilse van de Sande (Nuenen) gaan de wedstrijd met vertrouwen tegemoet nadat het team tijdens de ELE rally op de slotdag een zeer hoog tempo tentoon spreidde.

De Vechtdalrally is de 4e rally (van totaal 6) in de Nissan 350Z Challenge. Na deze rally volgt een lange zomerstop voordat er in september weer verder gestreden wordt in de Hellendoorn Rally. De Vechtdalrally is een rally waarin technische stukken asfalt worden afgewisseld met verraderlijke stukken gravel en zand. Elk jaar is ook de fameuze jump op onverhard onderdeel van de rally. Dit jaar staat er ook een proef met een lengte van maar liefst 27 kilometer op het programma. De wedstrijd bestaat uit 6 klassementsproeven, goed voor bijna 90 kilometers op snelheid. Deze wedstrijd zullen er weer 9 equipes met een Nissan 350Z aan de start staan.

Roel: “Na de ELE rally kijk ik met veel vertrouwen naar de Vechtdal rally. In het verleden is wel gebleken dat dit een zware wedstrijd, maar toch ook een uitdagende rally is waar alles in zit. Ilse en ik hopen het tempo wat we op de laatste proeven van de ELE rally reden hier te continueren en zo weer een mooie klassering neer te kunnen zetten voor we de zomerstop in gaan. De competitie in de Challenge zal zoals altijd weer erg zwaar zijn en we zullen echt op onze hoede moeten zijn voor enkele concurrenten die onder ons in het klassement staan. Zolang de auto het goed volhoudt heb ik vertrouwen in een positief resultaat.”

Ilse: “Net zoals bij iedere rally is ook voor deze rally ons doel finishen. Natuurlijk het liefst probleemloos en met een mooie klassering. Tijdens de ELE rally hebben Roel en ik op de laatste proeven het tempo aardig op kunnen pakken en hebben we zelfs een aantal 2e tijden gereden. Dit tempo willen we vasthouden. De Vechtdalrally staat bekend om de grote jump op het onverhard en verraderlijke stukken. Ik ben dus erg benieuwd wat de Vechtdalrally ons gaat brengen.”

Alle info met betrekking tot de Vechtdalrally:
Zaterdag 20 juni te Hardenberg
Serviceterrein: Parkeerplaats P2 Evenementenhal Hardenberg, Energieweg 2, Hardenberg
Start eerste auto: 13:01 vanaf het podium op het serviceterrein
Finish eerste auto: 18:39 podium, serviceterrein
Aantal klassementsproeven: 6
Startnummer VDZ Racing: 35

Foto: Joris van Esch

in Nieuws /by Joris/#permalink
14 juni 2015
14 jun 2015

Negen equipes in de Nissan 350Z Rally Challenge bieden volop spektakel

Stichting Rallysport Het Vechtdal houdt vast aan haar succesformule en organiseert op zaterdag 20 juni de elfde editie van de Autosoft Vechtdal Rally. Na tien succesvolle edities ziet de organisatie van deze populaire wedstrijd in en rond Hardenberg geen enkele reden om van haar compacte succesformule af te stappen. De Vechtdal Rally is bij deelnemers en publiek immers al jaren geliefd vanwege het compacte karakter van de wedstrijd. Alle klassementsproeven liggen dicht bij elkaar en zijn goed toegankelijk voor het publiek. Technische stukken asfalt worden afgewisseld met verraderlijke stukken gravel en zand. Dat maakt het een zeer uitdagende wedstrijd voor de 80 deelnemende equipes. Alle 9 Nissan 350Z Rally Challenge equipes komen aan de start en zullen weer voor spektakel zorgen.

Nadat in de ELE Rally Erwin Klippel voor de tweede keer dit seizoen de zege pakte in de Nissan 350Z Rally Challenge en Matthias Boon en Antoine Biesheuvel de strijd opnieuw moesten staken, lijkt Klippel op de titel af te stevenen. Maar omdat alle resultaten dit seizoen meetellen kan er toch in de tweede seizoenshelft nog van alles gebeuren. Daarmee is de strijd in de Nissan 350Z Rally Challenge dan ook nog volledig open en mag er in Hardenberg weer volop spanning worden verwacht. Boon en Biesheuvel zijn uit op de zege, maar Klippel zal zeker niet voor een zekere derde plaats gaan rijden. En dan zijn er nog Stijn van Bree en Arjan Heijstek die door hun betrouwbaarheid steeds goede resultaten scoren en gewoon meedoen om een plaats in de top-3 van het kampioenschap. Maar ook Roel van der Zanden en Diter Toprek laten zich niet onbetuigd in deze spannende cup. Gerard Tijink maakt ondertussen goede progressie als debutant in de klasse; na afwezigheid in de ELE Rally meldt ook Henk Westerbeek zich weer met zijn fraai gedecoreerde Nissan 350Z.

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes versnellingsbak. De auto’s zijn vrijwel identiek en dankzij de achterwielaandrijving zorgen de coureurs voor veel spektakel op de klassementsproeven. In combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot de populairste klasse die er momenteel is in de Nederlandse rallysport.

Vechtdal Rally
De Vechtdal Rally wordt verreden over twee verschillende klassementsproeven, die allemaal in de nabijheid van het centrale serviceterrein bij de Evenementenhal in Hardenberg liggen. De totale lengte van de wedstrijd is ongeveer 150 kilometer waarbij er bijna 90 kilometer op snelheid zal worden afgelegd. De langste klassementsproef van de wedstrijd is maar liefst 27 kilometer lang. De Vechtdal Rally telt dit jaar wederom mee voor verschillende kampioenschappen en merkencups. Na het succesvolle eerste seizoen van de West Euro Rally Cup start dit populaire kampioenschap, met vijftien ingeschreven deelnemers uit Denemarken, Duitsland, Noorwegen en Nederland voor de tweede maal in Hardenberg. Uiteraard telt de wedstrijd ook weer mee voor het Nederlands Rallykampioenschap en het Nederlands Shortrally Kampioenschap. De eerste deelnemer van de Vechtdal Rally zal zaterdag 20 juni rond 13:15 uur starten vanaf de Evenementenhal in Hardenberg. De winnaar van de wedstrijd wordt rond 18:30 uur op het finishpodium verwacht. Voor meer informatie: .

Deelnemers
De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op zaterdag 20 juni tijdens de Vechtdal Rally van start zullen gaan zijn (in alfabetische volgorde):
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde
Matthias Boon / Davy Thierie
Stijn van Bree / Marco Schillemans
Arjan Heijstek / Carina van Westen
Erwin Klippel / Jouri Dockx
Gerard Tijink / Tim Rietveld
Diter Toprek / Dennis Lippens
Henk Westerbeek / Radbout Mutsaers
Roel van der Zanden / Ilse van de Sande

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden):

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

93

2.

Stijn van Bree

21

25

30

76

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

58

4.

Roel van der Zanden

5

28

19

52

5.

Matthias Boon

35

5

5

45

6.

Diter Toprek

12

16

16

44

7.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

38

8.

Gerard Tijink

13

14

5

32

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by Joris/#permalink
1 juni 2015
01 jun 2015

Persbericht: Wisselend succes voor VDZ Racing in thuisrally

Afgelopen weekend werd de 51e ELE Rally verreden rondom Helmond en Eindhoven. Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en Ilse van de Sande (Nuenen) keken al tijden uit naar de thuiswedstrijd waarin ook hoofdsponsor Progress Uitzendbureau een grote rol speelde. Ondanks tegenslag werd er toch een 4e plaats in de Nissan 350Z Challenge en 28e plek overall behaald.

Vrijdagavond werd er gestart met 6 klassementsproeven rondom Helmond. Door de wisselende weersomstandigheden besloten Roel en Ilse een gokje te wagen met de banden. Aangekomen op de proeven in en rond Helmond bleek de gemaakte gok om op banden voor droog weer te vertrekken de verkeerde. Roel moest alle zeilen bijzetten om de auto op de weg te houden en niet te veel tijd te verliezen. Na de service is de auto alsnog op regenbanden gezet en toen was het weer continue stuivertje wisselen tussen de concurrenten Arjan Heijstek, Stijn van Bree en VDZ Racing. Vooraan streden Antoine Biesheuvel en Erwin Klippel om de scratches. Alles ging volgens planning totdat er bij de start van de laatste proef van vrijdag (Somerlo) een probleem was met de accu. Dit betekende helaas einde oefening voor de vrijdag. VDZ Racing kreeg een tijd die 10 minuten boven de snelste tijd van Biesheuvel lag en daardoor was het klassement verkeken.

Nadat het serviceteam ’s nachts de accu had vervangen kon er op zaterdag door middel van SuperRally toch weer gestart worden. Er volgde een mooie strijd tussen de diverse equipes in de 350Z Challenge, waar vooral de tweede tijd op klassementsproef Progress (Sint-Oedenrode 1) met gejuich werd ontvangen. De laatste proef (Son) werd ook afgesloten met een tweede tijd bij de Nissans. Geholpen door enkele uitvallers wist het team toch nog de 4e plaats in de 350Z Challenge binnen te slepen wat belangrijke punten betekenen in de stand om het kampioenschap, waar het team nu ook op de 4e plaats staat.

Ondanks de pech op vrijdag kijkt VDZ Racing toch tevreden terug op de wedstrijd en het hele weekend. De stemming zat er goed in, de serviceplek zag er piekfijn uit en voor de gasten werd goed gezorgd. Progress was nadrukkelijk aanwezig met onder andere de X-auto met Mats van den Brand erin die VIPs onvergetelijke ritten heeft gegeven over de proeven.

Roel: “Het was erg jammer dat we na het uitvallen op vrijdag van de wedstrijdleiding een rare startplek kregen voor de zaterdag. Hierdoor reden we tussen wat langzamere deelnemers die op enkele proeven voorkomen hebben dat we helemaal het maximale uit de auto konden halen. Ondanks dat ben ik heel erg blij met de nieuwe setup van de auto die erg goed voelt. Het geeft vertrouwen en ik heb deze wedstrijd harder kunnen rijden dan ooit. KP Progress Uitzendbureau / Sint-Oedenrode was geweldig om te rijden. Het is ieder jaar weer een heel bijzondere ervaring om in mijn eigen dorp aangemoedigd door vrienden en familie over bekende wegen te racen. Ook de samenwerking met Progress Uitzendbureau was dit jaar erg goed. We hebben samen vele gasten een bijzondere dag kunnen bezorgen.”

Ilse: “De eerste avond finishen was ons helaas niet gegund. Aan de start van de laatste proef op vrijdagavond sloeg het noodlot toe, een kapotte accu. Verder rijden was niet meer mogelijk. De zaterdag verliep daarentegen stukken beter. Gaandeweg kwam het vertrouwen in de auto terug en dit resulteerde in mooie tijden. De 10 minuten tijdstraf die we kregen door het uitvallen op de vrijdagavond konden we natuurlijk niet meer goed maken, maar we hebben zeker veel plezier gehad. Hopelijk hebben we bij de volgende rally meer geluk!”

Uitslag 51e ELE Rally:
1. Jeroen Swaanen/Sander van Barschot, Ford Fiesta WRC, 1 uur 56 min 54,1 sec
2. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Lancer Evo IV, 1:57.44,7
3. Michiel Becx/Kris Botson, Ford Fiesta R5, 1:59.14,9
28. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, 2:24.33,9

Uitslag Nissan 350Z Challenge:
1. Erwin Klippel/Jouri Dockx, 2:08.08,8
2. Stijn van Bree/Marco Schillemans, 2:14.07,6
3. Arjan Heijstek/Carina van Westen, 2:16.33,2
4. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, 2:24.33,9
5. Diter Toprek/Dennis Lippens, 2:41.01.0

De volgende rally van VDZ Racing is de laatste voor de zomerstop, de Vechtdal Rally op 20 juni in Hardenberg.

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
31 mei 2015
31 mei 2015

Opnieuw klinkende zege voor Erwin Klippel in Nissan 350Z Rally Challenge

De 51e ELE Rally die dit weekeinde in de omgeving van Eindhoven werd verreden bood twee dagen mooie en spannende rallysport, waarbij de 62 gestarte equipes niet alleen te maken kregen met uitdagende klassementsproeven, maar ook met zeer wisselende weersomstandigheden. Het talrijk aanwezige publiek werd daardoor getrakteerd op spannende duels. De uiteindelijke winnaar van de rally werd Jeroen Swaanen in een Ford Fiesta WRC, terwijl Erwin Klippel opnieuw zegevierde in de Nissan 350Z Rally Challenge. 

De 51e ELE Rally is gewonnen door Jeroen Swaanen; aan het stuur van een Ford Fiesta RS WRC vocht hij een spannend gevecht uit met een ijzersterk rijdende Jasper van den Heuvel (Mitsubishi). De andere grote kanshebber, Erik van Loon (Subaru Impreza WRC), moest vrijdagavond vroeg al afhaken na motorproblemen. De ELE Rally begon in stijl. Regen en wind stelden de rijders direct voor een lastige bandenkeuze. Geholpen door zijn perfecte wagenbeheersing en opgebouwde wedstrijdritme was het Jasper van den Heuvel die sterk aan de wedstrijd begon met 23 seconden voorsprong op Swaanen. Piet van Hoof (Mitsubishi) volgde op bijna één minuut. De zaterdag begon opnieuw nat, waardoor de stroken onverhard veranderden in een glijbaan. Jeroen Swaanen ging direct het gevecht aan met Van den Heuvel. Een spel wat zich de hele dag zou voortzetten. Swaanen schampte een muurtje op Strijpse Kampen, maar zonder gevolgen. Hij bracht het verschil kort daarna terug tot 3,7 seconden en een geweldige climax leek aanstaande. Inmiddels is het regenachtige weer van de ochtend veranderd in prachtig zonnig rallyweer. De beslissing viel in deze fase van de wedstrijd. Op de klassieke proef in Sint-Oedenrode ging het fout voor Van den Heuvel, die van de weg raakte door een remfout en zijn achterwielophanging beschadigde. Swaanen kon daarna de zege niet meer ontgaan.

Nissan 350Z Rally Challenge
Doordat Henk Westerbeek verstek liet gaan stonden er vrijdagavond 8 equipes aan de start van de ELE Rally in de Nissan 350Z Rally Challenge. Nadat in Putten titelkandidaten Boon en Biesheuvel uitvielen waren beiden gebrand op een goed resultaat. Maar voor Matthias Boon was het al na 182 meter (!) op de eerste proef over, toen de slang van de brandstofpomp schoot. Hij startte zaterdag nog wel, maar zijn kansen op een goed resultaat waren verkeken en door een gebroken aandrijfas viel hij zaterdagmiddag definitief uit. Voor Antoine Biesheuvel verliep de vrijdagavond goed; maar ook voor hem viel het doek weer voortijdig toen zaterdagmiddag de versnellingsbak vastliep. Erwin Klippel reed wederom een sterke wedstrijd en won na Putten zijn tweede wedstrijd van het seizoen. Stijn van Bree werd tweede na een goed gereden rally, hoewel hij zaterdagmiddag nog een boom op zijn weg tegenkwam… Arjan Heijstek verraste met de derde plaats. Diter Toprek verspeelde vrijdagavond een goede positie toen er bij hem een aandrijfas brak. Roel van der Zanden had in zijn thuisrally gehoopt op een beter resultaat, maar moest zich uiteindelijk tevreden stellen met de vierde plek. Gerard Tijink viel zaterdag uit met ook al een aandrijfprobleem.

Op zaterdag 20 juni staat de Vechtdal Rally (Hardenberg) op de kalender van de Nissan 350Z Rally Challenge.

Uitslag 51e ELE Rally:
1. Jeroen Swaanen/Sander van Barschot, Ford Fiesta WRC, 1 uur 56 min 54,1 sec
2. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Lancer Evo IV, op 50,6 sec
3. Michiel Becx/Kris Botson, Ford Fiesta R5, op 2 min 20,8 sec
13. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 11.14,7
15. Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, op 17.13,5
19. Arjan Heijstek/Carina van Westen, Nissan 350Z, op 19.39,1
28. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, op 27.38,9
39. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 44.06,9
— Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z – uitgevallen
— Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z – uitgevallen
— Matthias Boon/Davy Thierie, Nissan 350Z – uitgevallen

In totaal gingen er 62 equipes van start en kwamen er 39 aan de finish in Veldhoven.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

93

2.

Stijn van Bree

21

25

30

76

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

58

4.

Roel van der Zanden

5

28

19

52

5.

Matthias Boon

35

5

5

45

6.

Diter Toprek

12

16

16

44

7.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

38

8.

Gerard Tijink

13

14

5

32

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

Deelnemers

De 8 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op vrijdag 29 en zaterdag 30 mei tijdens de ELE Rally in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Erwin Klippel/Jouri Dockx (1e)
Opnieuw scoorde Erwin Klippel het maximum aantal punten door een klinkende zege en gaat hij stevig aan de leiding van de titelstrijd in de Nissan 350Z Rally Challenge. “We hebben lekker gereden en de rally was goed georganiseerd. Ik heb alleen altijd wat moeite om te beginnen als het donker is of regent, dus vrijdagavond was voor mij wel een uitdaging. We verloren door mijn onzekerheid daardoor eigenlijk iets te veel tijd op Antoine Biesheuvel, maar zaterdag konden we hem goed partij geven. Ik had graag tot het einde van de rally strijd met hem geleverd, dus hert was jammer dat hij uitviel.” Technisch had Klippel het ook weer goed voor elkaar en zijn Nissan 350Z kende geen enkel probleem.

Stijn van Bree/Marco Schillemans (2e)
Voor Stijn van Bree was de tweede plaats in zijn thuisrally super: “Ik ben reuze blij en we hebben op en top genoten in deze enerverende rally.” Enerverend omdat de bandenkeuze vrijdagavond lastig was en vanwege een in de weg staande boom op zaterdagmiddag. “We dachten dat we vrijdag wel op slicks konden starten, maar dat was een misvatting. Het was te nat en daardoor hadden we onderstuur en dat wil je niet. Gelukkig hadden we intermediates bij ons en konden we die voor KP2 monteren. Dat was al veel beter,” aldus Stijn van Bree, die in zijn thuisrally door Omroep Brabant werd gevolgd. “Bij Omroep Brabant had ik gezegd dat de top-3 ons doel was, maar zaterdagmiddag zeiden we al dat wellicht de tweede plaats er nog in zat, maar toen verremde ik mij op St. Oedenrode en raakten we een boom, met behoorlijk wat schade tot gevolg. Gelukkig konden we na een paar minuten duw- en trekwerk weer verder en werden we tweede; fantastisch gewoon!”

Arjan Heijstek/Carina van Westen (3e)
Met zijn nieuwe vaste navigatrice Carina van Westen behaalde Arjan Heijstek weliswaar zijn doelstelling, maar helemaal tevreden was hij nog niet: “Bij de eerste 20 overall en top-3 in de 350Z Cup is prachtig, maar zaterdag reden we iets te langzaam naar mijn gevoel. Dat kwam ook omdat de druk weg was en wij een beetje in ‘niemandsland’ reden. We konden Stijn niet achterhalen en Roel stond heel ver achter ons.” Vrijdagavond was ook voor Heijstek lastig: “In het donker en de regen zie ik gewoon niet goed genoeg om hard te gaan, dus dan ben je extra voorzichtig. Zowel vrijdag als zaterdag had ik ook nog eens twee kleine schades, die echter uiterst efficiënt door mijn service crew werden hersteld. En daardoor konden Carina en ik genieten van de goed georganiseerde ELE Rally.”

Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (4e)
“We hebben geweldig gereden, maar door een probleem met de accu op de startstreep van de laatste proef van vrijdag kregen we 10 minuten straftijd en dan ben je natuurlijk kansloos voor een ereplaats. En we hadden al een lastige start, omdat we op slicks van start waren gegaan, maar het was te nat en daardoor was de vrijdag niet goed,” analyseerde Roel van der Zanden de rally. “Maar zaterdag hebben we echt beter gereden dan ooit; dat was mooi, omdat onze sponsor Progress ook de ELE Rally sponsorde en met veel relaties was komen kijken. Die hebben volop kunnen genieten.” Ondanks dat Van der Zanden door een vertraagde start op de slotproef van Ekkersrijt in Son noodgedwongen met een koude motor en koude banden moest starten realiseerde hij de tweede tijd: “Dat was een mooie afsluiting van mijn thuisrally.”

Diter Toprek/Dennis Lippens (5e)
Diter Toprek had erg uitgekeken naar de ELE Rally, die hem goed ligt. Helaas was het na een goede start (4e tijd op KP1) op de tweede proef (bij Asten) voor Toprek en navigator Dennis Lippens al voorbij: “De aandrijfas brak en we hebben lang moeten wachten voordat we de auto konden afslepen. Hoewel de reparatie vlot verliep begonnen we zaterdag vanuit een kansloze positie. Het duurde daardoor even voordat we weer in ons ritme zaten.” Dat hij niet het resultaat behaalde waarop vooraf was gehoopt was jammer vond Diter: “Je gaat met een bepaalde verwachting de rally in, maar we hebben dat niet waar kunnen maken. Ik mis gewoon wat snelheid en daar moeten we naar op zoek.” Toprek rijdt als enige met een vrijwel standaard/originele auto en daarmee ook met de zwaarste.

Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (uitgevallen)
Voor Antoine Biesheuvel en navigator Frans van den Einde begon de rally zoals vaak: met een zeer snelle tijd op de eerste proef maakte hij zijn intenties duidelijk. Vrijdagavond was Biesheuvel op 5 van de 6 proeven de concurrentie te snel af en met een voorsprong van bijna 40 seconden kon hij aan de tweede dag beginnen. “Het ging allemaal voorspoedig, de motor liep als een zonnetje en we konden zaterdag een comfortabele voorsprong op Klippel opbouwen, totdat we na KP12 bij het binnenrijden van het servicepark merkten dat de versnellingsbak kuren vertoonde. We dachten dat we zonder de eerste versnelling de rally wel uit zouden kunnen rijden en op de eerstvolgende proef verloren we ook maar 0,9 seconden op Klippel. Maar de proef erna liep de bak alsnog vast en was het over.”

Gerard Tijink/Tim Rietveld (uitgevallen)
Gerard Tijink benadert het rallyrijden zeer realistisch: “Ons doel voor dit seizoen is heel duidelijk: zoveel mogelijk ervaring opdoen en dat is hier ook weer gedeeltelijk gelukt. Dat we zijn uitgevallen is op zich niet erg, maar ik had graag nog een paar proeven meer gereden.” Dat Tijink progressie boekt bewijst zijn tijd op de proef van Wintelre: “De tweede keer ging ik veel harder over het onverhard en waren we 30 seconden sneller dan de eerste keer. Dat komt gewoon door meer zelfvertrouwen.” Bij zijn debuut in de ELE Rally had Tijink het vooral vrijdagavond lastig: “In het donker en met de regen, dat was een hele opgave, maar mijn navigator Tim Rietveld coachte mij daar goed door heen.”

Matthias Boon/Davy Thierie (uitgevallen)
“Al na exact 182 meter na de start van de eerste proef stonden we stil door een slang van de brandstofpomp die los was geschoten.” Daarmee was de kans op een goede klassering verkeken, hoewel Boon/Thierie zaterdag wel weer van start gingen, met de nodige straftijd. Hoewel de snelle Belg van het Deltion team op de mooie proef van Wintelre en ook op de daarop volgende proef Strijpse Kampen meteen weer de snelste tijd liet afdrukken, kwam op de tweede doorkomst op Wintelre de definitieve opgave: “De aandrijfas brak en daarmee was het avontuur hier over. We wisten begin dit jaar al dat het vrijwel onmogelijk zou zijn om net zo’n perfect seizoen als in 2014 te hebben, maar dit valt wel tegen natuurlijk,” aldus Matthias Boon. “Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten en willen de tweede seizoenshelft toch zeker nog een paar podiumplaatsen behalen.”

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by Joris/#permalink
Page 24 of 32«‹2223242526›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish

Archief

  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally12 november 2024 - 08:36
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish29 oktober 2024 - 11:30

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi