VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
27 juli 2015
27 jul 2015

Persbericht: Duitse rally als tussendoortje voor VDZ Racing

In de prachtige Eifel-omgeving in Duitsland gaat VDZ Racing op 1 augustus van start in de 44e Rally Oberehe. Echter niet met de vertrouwde auto en navigator. Voor deze keer wordt eenmalig weer de Peugeot 205 GTi van stal gehaald en zal Roland van Drongelen (20, Son en Breugel) plaatsnemen in de hot-seat naast Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode).

De Rally Oberehe is een relatief korte rally over 6 proeven, totaal 36 kilometer op snelheid en geen service tussendoor. In het verleden zijn al diverse Nederlandse teams afgereisd naar deze rally en ook voor dit jaar staan er weer behoorlijk wat Nederlandse teams aan de start op een indrukwekkend deelnemersveld van bijna 100 auto’s (!).

In het seizoen 2015 is er een erg lange zomerstop in het Nederlandse rally circuit. Het serviceteam van VDZ racing heeft die kans aangegrepen om de oude Peugeot 205 weer eens grondig te reviseren. De auto waarmee het avontuur voor de inmiddels hechte vriendenclub is begonnen staat er weer tip-top bij. Een fris opgebouwde auto moet natuurlijk getest worden en Roel kan wel wat wedstrijdritme gebruiken. Ilse had al gekozen deze wedstrijd bij een andere coureur in te stappen. De wedstrijd staat bekend als mooi en gezellig en staat om die reden al langer op het verlanglijstje van het team.

Als klap op de vuurpijl is het mogelijk voor deze wedstrijd een daglicentie te kopen. Hierdoor is het mogelijk dat een monteur van VDZ racing, in dit geval dus Roland, in kan stappen naast Roel. Op deze manier kan Roel nog wat extra terug doen voor de mensen die altijd hard werken om hem met de best mogelijke auto op weg te sturen. De service monteurs hebben zo een unieke kans om aan den lijve te ondervinden hoe een wedstrijd er aan toe gaat.

Roel: “Oberehe staat al vanaf het begin op mijn verlanglijstje om eens te rijden. Het feit dat het autootje waarmee alles is begonnen nu weer helemaal in perfecte staat klaar staat vind ik al geweldig. Dat ik nu voor het eerst één van de servicejongens kan laten ervaren hoe het voelt om werkelijk op snelheid en in competitie met een rallyauto rond te sturen is helemaal fantastisch. In Duitsland zijn er veel meer van dit soort rallies, dus wanneer het bevalt is het zeker de bedoeling vaker deel te gaan nemen om meer mensen de kans te geven ons spelletje van binnenuit mee te maken.”

Roland: “Ik draai al vrij lang mee in het spelletje en heb voor verschillende teams en rijders aan de auto gewerkt. Ik werk in de Hyundai garage van Mark van den Brand en heb zodoende ook voor Mats de service gedaan toen hij in Nederland reed. Zo heb ik Roel leren kennen en 2 jaar geleden bij zijn team ingestroomd. Meerijden in een echte wedstrijd is natuurlijk altijd wel een droom geweest. Zeker in een auto die ik zelf heb gebouwd. Een echte wedstrijd betekent ook dat ik echt zal moeten navigeren, dat is natuurlijk wel spannend. Met de hulp van Roel en Ilse kunnen we goed voorbereid op pad. De 205 is goed, dat weet ik zeker want ik heb hem zelf in elkaar gezet! Alles is er dus klaar voor om een weekend plezier te hebben en de competitie aan te gaan met het grote en internationale veld aan coureurs.”

Informatie met betrekking tot de 44e Rally Oberehe:
Start / finish: Hillesheim, Alte Molkerei Am Stockberg 10
Start 1e auto vanaf de start: 12:31 uur
start 1e auto KP1: 12:54 uur
finish 1e auto: 17:34 uur

Foto: Joris van Esch

in Nieuws /by Joris/#permalink
26 juli 2015
26 jul 2015

Mats van den Brand wacht in Finland zijn grootste uitdaging

Mats van den Brand en zijn Belgische navigator Martijn Wydeaghe starten komende week in één van de spectaculairste WK-rally’s ter wereld: de Neste Oil Rally Finland. De equipe van Verkooijen Rally Sport zal voor het eerst de bloedsnelle en heuvelige gravelwegen gaan bedwingen tijdens de derde ronde van de Drive Dmack Fiesta Trophy. “Ik verheug me nu al op de jumps en de hoge snelheid.”

Voor het KNAF-talent uit Sint Oedenrode en zijn Belgische bijrijder staan 20 klassementsproeven op het programma, verdeeld over vier dagen en met een totale afstand van 319 kilometer. Dit zal in ziedend tempo gebeuren, want de Rally van Finland is één van de snelste wedstrijden ter wereld. Tegenstand binnen de Drive Dmack Fiesta Trophy talentenklasse komt rondom universiteitsstad Jyväskylä van 11 andere jonge en getalenteerde equipes uit de hele wereld.

Van deze rally gedroomd
“Als vroeger deze rally op TV was, droomde ik daar zelf een keer te mogen rijden. Nu is het zover!”, geniet Mats van den Brand, die dit seizoen rijdt met steun van KNAF Talent First, M-Sport en Verkooijen Rally Sport onder startnummer 107. “De onverharde wegen door de bossen in Finland zijn snel en vloeiend, maar ook zeer heuvelachtig. Hierdoor zie je niet wat er achter de top ligt, dus moet alles kloppen. Deze wedstrijd wordt de grootste uitdaging in mijn rallycarrière tot nu toe.”

Eén van de klassiekers die het duo van Verkooijen Rally Sport krijgt voorgeschoteld is de klassementsproef Ouninpohja, door vele wereldkampioenen aangemerkt als de mooiste rallyproef op aarde. “Ontzettend gaaf dat we die mogen rijden. Het is een onverharde achtbaan van 34 kilometer waarbij we door de toppen heel wat meters zullen vliegen met onze Ford Fiesta 1.0 Ecoboost”, vertelt het KNAF Talent. “Zeker deze proef is het extra belangrijk dat mijn pacenotes 100% kloppen.”

Basis voor goed resultaat
Navigator Martijn Wydeaghe vult aan: “Ik denk dat de verkenning van de proeven het belangrijkste deel van de rally zal zijn. Staat het parcours goed omschreven, dan leg je een stevige basis voor een goed resultaat. Onze ambitie zal zijn om de snelheid van onze vorige rally in Polen te verbinden met foutloos rijden. We moeten ons niet blindstaren op onze tegenstanders uit Scandinavië, zoals Max Vatanen en Marius Aasen, want zij hebben een flinke voorsprong in terreinkennis en ervaring.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
 
Officiele pagina WK Rally: www.wrc.com
Officiele pagina Drive Dmack Fiesta Trophy: www.drivedmackfiestatrophy.com
Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand
Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe
Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708
Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto’s: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
6 juli 2015
06 jul 2015

Snelheid Mats van den Brand blijft onbeloond tijdens WK-rally van Polen

Rallyrijder Mats van den Brand toonde dit weekeinde zijn talent tijdens de WK-Rally van Polen. De 24-jarige coureur van Verkooijen Rally Sport lag met zijn Belgische navigator Martijn Wydaeghe lange tijd op koers voor de derde plaats in de Drive Dmack Fiesta Trophy. Een fout op de voorlaatste klassementsproef zorgde voor vroegtijdige uitval.

Al tijdens de test voor de wedstrijd voelt Mats van den Brand zich thuis op de snelle zandwegen in noordoost Polen. Het KNAF-talent kan zich tijdens de tweede ronde van de Drive Dmack Fiesta Trophy talentenklasse direct meten met drie zijn meer ervaren concurrenten Tom Cave, Max Vatanen en Marius Aasen.

Na de showproef op donderdagavond begint op vrijdag het echte werk op de zeer snelle gravelwegen. Mats van den Brand imponeert door op de vijfde klassementsproef over liefst 39,12 km de tweede tijd te noteren. Een proef later is de rijder uit Sint-Oedenrode zelfs de snelste van alle rijders in de Drive Dmack Fiesta Trophy. Een mijlpaal voor Mats.

Snelste tijd
“Deze snelste tijd is een geweldige stimulans voor Martijn en mij. Een bevestiging dat we na de eerste rally in Portugal zijn gegroeid”, vertelt de rijder die dit seizoen rijdt met steun van KNAF Talent First, M-Sport en Verkooijen Rally Sport. Het zorgt ervoor dat de Nederlands-Belgische equipe de tweede dag besluit als nummer drie in de tussenstand van de Drive Dmack Fiesta Trophy.

Dankzij constant presteren op de lange zaterdag behouden Mats en Martijn lange tijd de derde plaats in het tussenklassement vast. Aan het einde van de dag komt de Fin Max Vatanen (zoon van ex-wereldkampioen Ari Vatanen) met een minimale marge langzij. Na 17 proeven bedraagt de achterstand slechts vijf tellen.

In de aanval
Op de slotdag besluiten Mats en Martijn na overleg met begeleider Nelis Verkooijen op jacht te gaan naar de derde plaats. Een belangrijke troef bij de aanval is de uitgekiende bandenstrategie: als enige duo in de top 4 hebben Mats en Martijn nog een set volledig nieuwe banden tot hun beschikking. Op de voorlaatste proef over 14,6 km gaat het mis: een snelle bocht staat niet goed omschreven in de pacenotes.

Mats en Martijn raken van de weg met hun Ford Fiesta R2, stappen ongedeerd uit, maar kunnen niet verder. “De bewuste bocht kneep en dat stond niet in mijn notes. Ik ging er te hard in en dus vlogen we er uit”, analyseert de 24-jarige rallyrijder nuchter. “Omdat we perse derde wilde worden reden we op 100%. En dan moet alles kloppen. Helaas was dat niet zo. In Finland krijgen we weer een kans en daar kijk ik nu al naar uit.”

Navigator Martijn Wydeaghe vult aan: “We hebben vrijwel de hele rally toptijden genoteerd op dit zeer snelle parcours. En dat in onze tweede gezamenlijke wedstrijd én tweede rally op onverhard. We hebben hier in Polen weer een grote stap voorwaarts gemaakt wat betreft vertrouwen en snelheid. Het is jammer dat één puzzelstukje ontbrak. En daarvoor zijn wij vandaag afgestraft. Dat hoort soms bij rallysport op een hoog niveau.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Officiele pagina WK Rally: www.wrc.com
Officiele pagina Drive Dmack Fiesta Trophy: www.drivedmackfiestatrophy.com
Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand
Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe
Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708
Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto’s: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
30 juni 2015
30 jun 2015

Mats van den Brand begint vol ambitie aan WK-rally van Polen

Rallyrijder Mats van den Brand (24) vervolgt aankomend weekeinde zijn seizoen in Polen. In één van de oudste rally’s ter wereld gaat de coureur van Verkooijen Rally Sport met zijn Belgische navigator Martijn Wydaeghe opnieuw de strijd aan in de Drive Dmack Fiesta Trophy. “Ik denk dat de klassementsproeven in Polen mij liggen”, aldus het KNAF-talent.

Na de seizoensopening in Portugal, waar de snelheid van Mats en Martijn nog niet volledig zichtbaar werd in het eindklassement, wil het Nederlands/Belgische duo in de tweede ronde van de Drive Dmack Fiesta Trophy laten zien waartoe ze in staat zijn. De 72ste Lotos Rally van Polen wordt verreden op snelle brede zandpaden in het bosrijke Mazurisch merenplateau. Tegenstand in noordoost Polen komt van 11 andere jonge en getalenteerde equipes uit de hele wereld.

“Ik heb een aantal uren onboard beelden bekeken van eerdere edities van deze rally, en ik denk dat de klassementsproeven in Polen mij liggen”, vertelt Mats van den Brand, die dit seizoen rijdt met steun van KNAF Talent First, M-Sport en Verkooijen Rally Sport. “De proeven zijn snel, maar overzichtelijker dan in Portugal. De ondergrond is zanderig, meer zoals het onverhard in Nederland.”

Plek in top 3

De rallycoureur van Verkooijen Rally Sport heeft zijn fysiek de laatste weken verder aangescherpt om in topvorm aan de start te verschijnen. “Ik heb erg veel zin om weer achter het stuur van de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost te stappen. In Portugal konden Martijn en ik al top 3 tijden zetten. In Polen willen we proberen die lijn door te trekken. Het doel daarbij is een plek in de top 3”, meldt Mats van den Brand, die rijdt met startnummer 107.

Zijn Belgische navigator Martijn Wydeaghe deelt de visie van zijn stuurman: “Onze snelheid in Portugal heeft mij positief verrast. Het parcours in Polen zal ons meer liggen, dus ik hoop stiekem ook op het podium. Maar ik besef ook dat alles mee zal moeten zitten. Alles zal beginnen met goed verkennen om daarna op snelheid, maar ook met het hoofd te blijven rijden.”

Bandenspel

De Rally van Polen start donderdagavond met een showproef in Mikolajki. Deze proef dicht bij het servicepark is meteen de enige die gelijk is aan 2014. Mats, Martijn en de andere deelnemers in de Drive Dmack Fiesta Trophy krijgen al op vrijdag te maken met een monsterproef: de 39,12 km lange Stanczyki klassementsproef. Het bandenspel zal meteen belangrijk worden, want de equipes hebben deze wedstrijd alleen snel slijtende, zachte banden tot hun beschikking. De Rally van Polen wordt bestreden over 19 proeven met een totale lengte van 325,15 km.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Officiele pagina WK Rally: www.wrc.com

Officiele pagina Drive Dmack Fiesta Trophy: www.drivedmackfiestatrophy.com

Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand

Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe

Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708

Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
22 juni 2015
22 jun 2015

Persbericht: Goed resultaat voor VDZ Racing ondanks weer een bezoek van de pechduivel

Afgelopen zaterdag werd in Hardenberg onder droge omstandigheden de Vechtdalrally verreden. Nadat er in de week voor de wedstrijd nog een klassementsproef gecancelled werd door de organisatie, werd er door diverse equipes gewaarschuwd dat elk foutje wel eens fatale gevolgen kon hebben voor het klassement. Foutjes werden er door VDZ Racing met coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en navigatrice Ilse van de Sande (Nuenen) niet gemaakt, echter beroofde een kapot differentieel het team van een podiumplaats. Op de laatste proef werd, eveneens als in de ELE Rally, afgesloten met een tweede tijd bij de Nissans. Eindresultaat is een 5e plaats in de Nissan 350Z Challenge en 22e plaats overall.

 

Het was een dag van uitersten voor VDZ Racing. Deelname van de navigatrice Ilse van de Sande was voor de wedstrijd niet zeker vanwege ziekte. Gelukkig kon ze met behulp van flink wat medicijnen en een bak doorzettingsvermogen afgelopen zaterdag Roel toch over de proeven begeleiden. Op de eerste proef liet de equipe een keurige 4e tijd noteren, waarna op de tweede proef het differentieel kapot ging. Er werd bijna 2 minuten verloren, wat het team terugwierp naar de voorlopig laatste plaats in de Nissan 350Z Challenge. Gelukkig volgde hierna direct een service, waar het serviceteam in minder dan 30 minuten (!) zowel het differentieel als de aandrijfas verving.

 

Na klassementsproef 3 werd de rode lantaarn in de Challenge direct al weer overgedragen. Ondanks dat de equipe nog niet het volle 100% vertrouwen terug had in de auto na het wisselen van enkele essentiële onderdelen werd er toch al de nodige tijd ingelopen op de directe concurrentie. Dat bleek op de vierde proef: Een 3e tijd resulteerde (ook door het uitvallen van Antoine Biesheuvel en navigator Frans van den Einde) weer in een stijging in het klassement. Na de 2e en laatste service ging de equipe er nog eens goed voor zitten. De 4e plaats was ver weg maar niet onmogelijk, daarnaast is de laatste proef ook een zgn. Powerstage. Hier krijgen de 3 snelste equipes nog eens extra punten voor het kampioenschap. Een prachtige 2e tijd achter Stijn van Bree en Marco Schillemans resulteerde in 2 extra punten voor het kampioenschap. Het team kwam echter 3,9 seconde tekort voor de 4e plaats in de Nissan 350Z Challenge en 40 seconden voor een podiumplaats.

 

Roel: “Het tempo tijdens de Vechtdal Rally ligt altijd geweldig hoog. Vertrouwen in de nota’s, de auto, de navigator en natuurlijk ook in mijzelf zijn dan van uiterst belang. Ondanks de malaise van Ilse wist ze op de proeven toch het beste er uit te persen om mij maximaal te laten gaan. Het is dan ook erg jammer dat ons differentieel kapot ging tijdens KP2. Dankzij het serviceteam konden we gelukkig zonder verdere vertraging wel verder maar de achterstand op de competitie was groot. Gelukkig voelde het nieuwe differentieel goed en kwam het vertrouwen snel weer. Het tempo kwam terug en we hebben genoten van de snelle passages, hoge jumps en geniepig onverhard. Hoewel we er goed voor zijn gaan zitten is het net niet gelukt om Westerbeek nog van de 4e plaats te stoten maar na de technische problemen ben ik zeer tevreden met het uiteindelijke resultaat.”
Ilse: “Het was geen makkelijke opgave voor mij om ziek in de auto te stappen en er toch vol vertrouwen voor te gaan. Naarmate de dag vorderde voelde ik me ook steeds beroerder, maar opgeven was voor mij geen optie. Als je ergens samen aan begint, moet je het ook samen afmaken! Ondanks het kapotte differentieel op KP2 hebben Roel en ik op de andere proeven toch mooie tijden neer kunnen zetten. Het tempo zat er goed in en de samenwerking verliep goed. Ik kijk dan ook uit naar de tweede helft van het seizoen!

 

De komende maanden is het zomerstop. Het serviceteam zal de auto weer helemaal gereed maken voor de tweede helft van het seizoen, waarin VDZ Racing nog deel gaat nemen aan de Hellendoorn Rally (18-19 september), de GTC Rally (9-10 oktober) en de Euregio rally (1 november). Tot die tijd wordt gekeken of voor het ritme van Roel en Ilse nog een wedstrijd in België of Duitsland verreden zal worden. Daarnaast wordt de “vrije tijd” natuurlijk gebruikt om Mats van den Brand aan te moedigen tijdens zijn WK-campagne in de D-Mack Trophy.

Uitslag Vechtdalrally:

  1. Piet van Hoof/Max Jacobs – Mitsubishi Lancer EVO IV – 43:13.7
  2. Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker – Mitsubishi EVO X – 43:45.7
  3. Michiel Becx/Kris Botson – Ford Fiesta R5 – 43:49.2

   22. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande – Nissan 350Z – 50:54.6

Uitslag Nissan 350Z Challenge:

  1. Erwin Klippel/Jouri Dockx – 48:13.3
  2. Stijn van Bree/Marco Schillemans – 49:21.8
  3. Arjan Heijstek/Carina van Westen – 50:13.8
  4. Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers – 50:50.7
  5. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande – 50:54.6
  6. Diter Toprek/Dennis Lippens – 51:07.2
  7. Gerard Tijink/Tim Rietveld – 52:10.6

 

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
Page 23 of 32«‹2122232425›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish

Archief

  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37
  • Persbericht: Afsluiting rallyseizoen VDZ Racing in de Jack’s International Drenthe Rally12 november 2024 - 08:36
  • Persbericht: Enerverende Twente Rally voor VDZ Racing met uiteindelijk tóch een finish29 oktober 2024 - 11:30

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi