VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
7 augustus 2015
07 aug 2015

Persbericht: Alleen maar lachende gezichten bij VDZ Racing na Oberehe Rally

Afgelopen zaterdag nam VDZ Racing met de Peugeot 205 GTi deel aan de 44e Oberehe Rally in de Duitse Eifel. Coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en gastnavigator Roland van Drongelen (Son en Breugel), normaal werkend aan de rally-auto maar voor deze keer gepromoveerd tot navigator, behaalden een 73e plaats algemeen en 11e plaats in de klasse H14.

De rally vond plaats in de mooie Duitse Eifel. Dit is dezelfde regio waar ieder jaar het klassieke “Eifel Rally Festival” en later dit jaar in Augustus ook de WRC-rally plaats vindt. De proeven zijn er uitdagend, snel en heuvelachtig. De Peugeot 205 van VDZ Racing is na 2 jaar rust weer helemaal opgebouwd voor verhuur of verkoop. Dit vraagt natuurlijk om een grondige test van het materiaal. Dit was een unieke kans voor het team om op snelheid te rijden in de regio waar ook de WRC plaats vindt.

Tijdens het verkennen leerde Roland snel en kreeg hij de fijne kneepjes van het navigeren al snel onder de knie. Een geluk was dat er verkend mocht worden met de rallyauto. Hierdoor werd tijdens het verkennen al duidelijk dat een stekker van de motorkoeling versleten was en geen contact meer maakte. Samen wisten Roland en Roel dit zodanig op te lossen zodat de auto zonder problemen het eind van de dag heeft gehaald.

Het unieke aan dit soort zogenaamde “Rally 200” evenementen in Duitsland is ten eerste dat hier daglicenties gekocht kunnen worden. Hierdoor bestond de unieke kans om een van de hardwerkende monteurs een keer de kans te geven in de hotseat plaats te nemen. Een geweldige en leerzame ervaring waardoor de monteurs nog beter beseffen wat de equipe en de auto onderweg te verduren krijgen. Daarnaast is er een startveld van ruim 130 (!) auto’s waarvan het overgrote deel echt puur voor de lol aanwezig is. Door het grote en afwisselende startveld komt ook het publiek in grote getale opdagen. Op alle proeven zijn publiekspunten ingericht met catering en tenten waar het publiek vervolgens ook de hele dag rijen dik achter de hekken staat te genieten van al het rallygeweld. Van de eerste auto tot en met de laatste.

Roel: “Ik vond het geweldig om met ons Peugeotje naar Duitsland te gaan. De wegen daar zijn machtig mooi en indrukwekkend om op snelheid te rijden. In eerste instantie moest ik wel weer even wennen aan de Peugeot. Ook het rijden met een onervaren navigator vergt wat extra inspanning van de coureur gezien de opgelezen nota’s niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Ik was onder de indruk hoe snel Roland het navigeren op snelheid oppikte en ondanks wat foutjes links en rechts kon ik goed vertrouwen op zijn aanwijzingen. We hebben alles meegemaakt, maximaal door de bocht en vol blind over topjes. Het is me, niet geheel bedoeld, zelfs gelukt Roland te laten ervaren wat we in de sport een “momentje” noemen doordat ik een ‘Jump Vol Links over Top’ iets te links nam en een kleine stukje gras heb gemaaid met de auto. Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. De 205 doet het goed, Roland heeft veel geleerd en we hebben lol gehad. Het is ook zeker mijn bedoeling om dit soort uitstapjes vaker te maken om onze andere monteurs, maar ook algemeen in de rally geïnteresseerde mensen laagdrempelig de kans te geven eens te ervaren hoe wij het spelletje vanuit de auto beleven.”

Roland: “Ik draai inmiddels ook al aardig wat jaren mee in de sport en heb intussen behoorlijk wat testritjes in verschillende rallyauto’s meegemaakt maar dit was wel even wat anders. Er zit een groot verschil tussen instappen als passagier of als navigator. Die 2e is verantwoordelijk de auto op tijd op de juiste plek te hebben en om te zorgen dat de coureur ten alle tijden weet wat hij voor hem moet verwachten. Dit is een erg verantwoordelijke job en ik heb nu ook ervaren hoe veel werk het is om tijdens de stress van de wedstrijd te zorgen dat alles klopt. Het rijden door de Eifel in onze mooie groene Peugeot 205 Gti is al een feest op zich. Om dan ook nog eens vol gas te kunnen is helemaal een fantastische ervaring. Roel had me al gewaarschuwd dat hij de jump de laatste doorkomst serieus wilde gaan proberen te nemen. Toen we in het weiland pas weer landden was het wel even slikken maar ik had vertrouwen in Roel en de auto. We hebben dus echt alles meegemaakt! Het was een geweldige ervaring die ik iedereen aan kan raden!”

De volgende wedstrijd van VDZ Racing, dan weer met de vaste navigatrice Ilse van de Sande en de Nissan 350Z, zal de Short Rally van Kasterlee (België) zijn op 30 augustus aanstaande.

Foto: Audi VW Society Vulkaneifel

in Nieuws /by Joris/#permalink
3 augustus 2015
03 aug 2015

Degelijk debuut voor Mats van den Brand in Finland

In het eindklassement komt het niet tot uitdrukking na een foutje op de openingspoef, maar Mats van den Brand kan terugzien op een degelijk debuut in de Neste Oil Rally Finland. “Ik wist dat dit een lastige rally zou worden, maar zo lastig had ik niet gedacht”, reageerde de rijder van Verkooijen Rally Sport na de finish. Met zijn Belgische navigator Martijn Wydaeghe eindigde Mats als zesde in de Drive Dmack Fiesta Trophy.

De kansen op een goede klassering in de Drive Dmack Fiesta Trophy talentenklasse waren donderdagavond na een handvol kilometers al verkeken. Tijdens de showproef in universiteitsstad Jyväskylä miste Mats een rempunt en raakte een muur met zijn Ford Fiesta 1.0 Ecoboost. “Een ongelooflijk stomme fout”, stak de rijder zijn hand in eigen boezem.

Het KNAF Talent pareerde niettemin sterk op vrijdag met een foutloze dag. Op de eerste dag van de ‘Grand Prix van Finland’, een bijnaam verwijzend naar de hoge snelheden die op de klassementsproeven worden behaald, vloog de equipe van Verkooijen Rally Sport naar top vijf tijden. “Na de teleurstelling van donderdagavond hebben we rustig het tempo opgeschroefd.”

Doe-het-zelven
De zaterdag begon lastig met een lekke band, maar liep probleemloos tot aan de veertiende klassementsproef: Mats hoorde een aanwijzing van zijn navigator niet en belandde in een zandwal midden in de Finse bossen. “Ik heb ter plekke de gescheurde draagarm gedemonteerd, ben er mee naar de dichtstbijzijnde boerderij gelopen en heb met het lasapparaat van de boer gerepareerd.” Het doe-het-zelven werd niet beloond: ook de aandrijfas bleek gesneuveld bij de crash waardoor op zondag een herstart nodig was. De laatste dag stond in het teken van het maken van kilometers op de typische Finse boswegen: snelle rechte stukken afgewisseld met vloeiende bochten én heuvels, veel heuvels. “We hebben heel wat gevlogen deze dagen. Vandaag wilde ik perse finishen om zoveel mogelijk ervaring op te doen. En ik ben blij dat het is gelukt”, meldde de rijder, die dit seizoen rijdt met steun van KNAF Talent First, M-Sport en Verkooijen Rally Sport. “Deze harde lessen neem ik mee naar Duitsland, waar over ruim twee weken de volgende WK-rally wacht.”

Uitkijken naar Duitsland
In zijn analyse komt navigator Martijn Wydaeghe tot dezelfde conclusie: “Je kunt niet competitief zijn in de Rally van Finland bij je debuut. De pacenotes zijn enorm belangrijk en daarvoor heb je ervaring nodig. We hebben op dat vlak nog werk te doen. Met deze ervaring op zak kijk ik uit naar Duitsland. Die rally hebben Mats en ik, weliswaar apart van elkaar, vorig jaar al gereden.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand
Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe
Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708
Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto’s: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
27 juli 2015
27 jul 2015

Persbericht: Duitse rally als tussendoortje voor VDZ Racing

In de prachtige Eifel-omgeving in Duitsland gaat VDZ Racing op 1 augustus van start in de 44e Rally Oberehe. Echter niet met de vertrouwde auto en navigator. Voor deze keer wordt eenmalig weer de Peugeot 205 GTi van stal gehaald en zal Roland van Drongelen (20, Son en Breugel) plaatsnemen in de hot-seat naast Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode).

De Rally Oberehe is een relatief korte rally over 6 proeven, totaal 36 kilometer op snelheid en geen service tussendoor. In het verleden zijn al diverse Nederlandse teams afgereisd naar deze rally en ook voor dit jaar staan er weer behoorlijk wat Nederlandse teams aan de start op een indrukwekkend deelnemersveld van bijna 100 auto’s (!).

In het seizoen 2015 is er een erg lange zomerstop in het Nederlandse rally circuit. Het serviceteam van VDZ racing heeft die kans aangegrepen om de oude Peugeot 205 weer eens grondig te reviseren. De auto waarmee het avontuur voor de inmiddels hechte vriendenclub is begonnen staat er weer tip-top bij. Een fris opgebouwde auto moet natuurlijk getest worden en Roel kan wel wat wedstrijdritme gebruiken. Ilse had al gekozen deze wedstrijd bij een andere coureur in te stappen. De wedstrijd staat bekend als mooi en gezellig en staat om die reden al langer op het verlanglijstje van het team.

Als klap op de vuurpijl is het mogelijk voor deze wedstrijd een daglicentie te kopen. Hierdoor is het mogelijk dat een monteur van VDZ racing, in dit geval dus Roland, in kan stappen naast Roel. Op deze manier kan Roel nog wat extra terug doen voor de mensen die altijd hard werken om hem met de best mogelijke auto op weg te sturen. De service monteurs hebben zo een unieke kans om aan den lijve te ondervinden hoe een wedstrijd er aan toe gaat.

Roel: “Oberehe staat al vanaf het begin op mijn verlanglijstje om eens te rijden. Het feit dat het autootje waarmee alles is begonnen nu weer helemaal in perfecte staat klaar staat vind ik al geweldig. Dat ik nu voor het eerst één van de servicejongens kan laten ervaren hoe het voelt om werkelijk op snelheid en in competitie met een rallyauto rond te sturen is helemaal fantastisch. In Duitsland zijn er veel meer van dit soort rallies, dus wanneer het bevalt is het zeker de bedoeling vaker deel te gaan nemen om meer mensen de kans te geven ons spelletje van binnenuit mee te maken.”

Roland: “Ik draai al vrij lang mee in het spelletje en heb voor verschillende teams en rijders aan de auto gewerkt. Ik werk in de Hyundai garage van Mark van den Brand en heb zodoende ook voor Mats de service gedaan toen hij in Nederland reed. Zo heb ik Roel leren kennen en 2 jaar geleden bij zijn team ingestroomd. Meerijden in een echte wedstrijd is natuurlijk altijd wel een droom geweest. Zeker in een auto die ik zelf heb gebouwd. Een echte wedstrijd betekent ook dat ik echt zal moeten navigeren, dat is natuurlijk wel spannend. Met de hulp van Roel en Ilse kunnen we goed voorbereid op pad. De 205 is goed, dat weet ik zeker want ik heb hem zelf in elkaar gezet! Alles is er dus klaar voor om een weekend plezier te hebben en de competitie aan te gaan met het grote en internationale veld aan coureurs.”

Informatie met betrekking tot de 44e Rally Oberehe:
Start / finish: Hillesheim, Alte Molkerei Am Stockberg 10
Start 1e auto vanaf de start: 12:31 uur
start 1e auto KP1: 12:54 uur
finish 1e auto: 17:34 uur

Foto: Joris van Esch

in Nieuws /by Joris/#permalink
26 juli 2015
26 jul 2015

Mats van den Brand wacht in Finland zijn grootste uitdaging

Mats van den Brand en zijn Belgische navigator Martijn Wydeaghe starten komende week in één van de spectaculairste WK-rally’s ter wereld: de Neste Oil Rally Finland. De equipe van Verkooijen Rally Sport zal voor het eerst de bloedsnelle en heuvelige gravelwegen gaan bedwingen tijdens de derde ronde van de Drive Dmack Fiesta Trophy. “Ik verheug me nu al op de jumps en de hoge snelheid.”

Voor het KNAF-talent uit Sint Oedenrode en zijn Belgische bijrijder staan 20 klassementsproeven op het programma, verdeeld over vier dagen en met een totale afstand van 319 kilometer. Dit zal in ziedend tempo gebeuren, want de Rally van Finland is één van de snelste wedstrijden ter wereld. Tegenstand binnen de Drive Dmack Fiesta Trophy talentenklasse komt rondom universiteitsstad Jyväskylä van 11 andere jonge en getalenteerde equipes uit de hele wereld.

Van deze rally gedroomd
“Als vroeger deze rally op TV was, droomde ik daar zelf een keer te mogen rijden. Nu is het zover!”, geniet Mats van den Brand, die dit seizoen rijdt met steun van KNAF Talent First, M-Sport en Verkooijen Rally Sport onder startnummer 107. “De onverharde wegen door de bossen in Finland zijn snel en vloeiend, maar ook zeer heuvelachtig. Hierdoor zie je niet wat er achter de top ligt, dus moet alles kloppen. Deze wedstrijd wordt de grootste uitdaging in mijn rallycarrière tot nu toe.”

Eén van de klassiekers die het duo van Verkooijen Rally Sport krijgt voorgeschoteld is de klassementsproef Ouninpohja, door vele wereldkampioenen aangemerkt als de mooiste rallyproef op aarde. “Ontzettend gaaf dat we die mogen rijden. Het is een onverharde achtbaan van 34 kilometer waarbij we door de toppen heel wat meters zullen vliegen met onze Ford Fiesta 1.0 Ecoboost”, vertelt het KNAF Talent. “Zeker deze proef is het extra belangrijk dat mijn pacenotes 100% kloppen.”

Basis voor goed resultaat
Navigator Martijn Wydeaghe vult aan: “Ik denk dat de verkenning van de proeven het belangrijkste deel van de rally zal zijn. Staat het parcours goed omschreven, dan leg je een stevige basis voor een goed resultaat. Onze ambitie zal zijn om de snelheid van onze vorige rally in Polen te verbinden met foutloos rijden. We moeten ons niet blindstaren op onze tegenstanders uit Scandinavië, zoals Max Vatanen en Marius Aasen, want zij hebben een flinke voorsprong in terreinkennis en ervaring.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
 
Officiele pagina WK Rally: www.wrc.com
Officiele pagina Drive Dmack Fiesta Trophy: www.drivedmackfiestatrophy.com
Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand
Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe
Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708
Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto’s: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
6 juli 2015
06 jul 2015

Snelheid Mats van den Brand blijft onbeloond tijdens WK-rally van Polen

Rallyrijder Mats van den Brand toonde dit weekeinde zijn talent tijdens de WK-Rally van Polen. De 24-jarige coureur van Verkooijen Rally Sport lag met zijn Belgische navigator Martijn Wydaeghe lange tijd op koers voor de derde plaats in de Drive Dmack Fiesta Trophy. Een fout op de voorlaatste klassementsproef zorgde voor vroegtijdige uitval.

Al tijdens de test voor de wedstrijd voelt Mats van den Brand zich thuis op de snelle zandwegen in noordoost Polen. Het KNAF-talent kan zich tijdens de tweede ronde van de Drive Dmack Fiesta Trophy talentenklasse direct meten met drie zijn meer ervaren concurrenten Tom Cave, Max Vatanen en Marius Aasen.

Na de showproef op donderdagavond begint op vrijdag het echte werk op de zeer snelle gravelwegen. Mats van den Brand imponeert door op de vijfde klassementsproef over liefst 39,12 km de tweede tijd te noteren. Een proef later is de rijder uit Sint-Oedenrode zelfs de snelste van alle rijders in de Drive Dmack Fiesta Trophy. Een mijlpaal voor Mats.

Snelste tijd
“Deze snelste tijd is een geweldige stimulans voor Martijn en mij. Een bevestiging dat we na de eerste rally in Portugal zijn gegroeid”, vertelt de rijder die dit seizoen rijdt met steun van KNAF Talent First, M-Sport en Verkooijen Rally Sport. Het zorgt ervoor dat de Nederlands-Belgische equipe de tweede dag besluit als nummer drie in de tussenstand van de Drive Dmack Fiesta Trophy.

Dankzij constant presteren op de lange zaterdag behouden Mats en Martijn lange tijd de derde plaats in het tussenklassement vast. Aan het einde van de dag komt de Fin Max Vatanen (zoon van ex-wereldkampioen Ari Vatanen) met een minimale marge langzij. Na 17 proeven bedraagt de achterstand slechts vijf tellen.

In de aanval
Op de slotdag besluiten Mats en Martijn na overleg met begeleider Nelis Verkooijen op jacht te gaan naar de derde plaats. Een belangrijke troef bij de aanval is de uitgekiende bandenstrategie: als enige duo in de top 4 hebben Mats en Martijn nog een set volledig nieuwe banden tot hun beschikking. Op de voorlaatste proef over 14,6 km gaat het mis: een snelle bocht staat niet goed omschreven in de pacenotes.

Mats en Martijn raken van de weg met hun Ford Fiesta R2, stappen ongedeerd uit, maar kunnen niet verder. “De bewuste bocht kneep en dat stond niet in mijn notes. Ik ging er te hard in en dus vlogen we er uit”, analyseert de 24-jarige rallyrijder nuchter. “Omdat we perse derde wilde worden reden we op 100%. En dan moet alles kloppen. Helaas was dat niet zo. In Finland krijgen we weer een kans en daar kijk ik nu al naar uit.”

Navigator Martijn Wydeaghe vult aan: “We hebben vrijwel de hele rally toptijden genoteerd op dit zeer snelle parcours. En dat in onze tweede gezamenlijke wedstrijd én tweede rally op onverhard. We hebben hier in Polen weer een grote stap voorwaarts gemaakt wat betreft vertrouwen en snelheid. Het is jammer dat één puzzelstukje ontbrak. En daarvoor zijn wij vandaag afgestraft. Dat hoort soms bij rallysport op een hoog niveau.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Officiele pagina WK Rally: www.wrc.com
Officiele pagina Drive Dmack Fiesta Trophy: www.drivedmackfiestatrophy.com
Facebook Mats van den Brand: fb.com/matsvdbrand
Facebook Martijn Wydeaghe: fb.com/martijn.wydaeghe
Facebook KNAF Talent First: fb.com/knaf-talent-first/328649623840708
Facebook Verkooijen Rally Sport: fb.com/verkooijenrallysport

Foto’s: Bas ter Haar Romeny

in Nieuws /by Joris/#permalink
Page 23 of 33«‹2122232425›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally
  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing

Archief

  • september 2025
  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally18 september 2025 - 07:18
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally9 september 2025 - 08:04
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi