VDZ-Racing

  • Home
  • Nieuws
  • Foto
  • Video
  • Palmares
  • Sponsors
  • Club van 100
  • Contact
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
12 oktober 2015
12 okt 2015

Persbericht: Tevreden gezichten bij VDZ Racing na finish in GTC Rally

Afgelopen vrijdag en zaterdag vond in en om Etten-Leur de GTC Rally plaats. VDZ Racing, met coureur Roel van der Zanden en navigatrice Ilse van de Sande, stond met de volledig herstelde Nissan 350Z ook aan de start. Dit alles dankzij het fantastische werk dat in slechts enkele weken door het gereduceerde serviceteam onder leiding van Roland van Drongelen na de klapper in Hellendoorn is uitgevoerd. Hierdoor waren er zaterdagavond op de finish louter lachende gezichten te zien na een enerverende GTC Rally. Roel en Ilse veroverden een 19e plaats overall en een vierde plaats in de Nissan 350Z Challenge, wat resulteert in de 4e plaats in het kampioenschap van de Challenge. Voor de navigators is er een apart klassement, en omdat concurrent Arjan Heijstek met diverse navigatrices heeft gereden, is Ilse 3e geworden in dit klassement.

Voorafgaand aan de start vrijdagavond werd finishen al als doel aangegeven. Daardoor was de opening voorzichtig. Na de eerste 3 klassementsproeven stond de equipe op de vierde plaats, na leuke gevechten met concurrenten Arjan Heijstek / Carina van Westen en Gerard Tijink / Tim Rietveld. Vooraan vochten Erwin Klippel / Jouri Dockx en Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde hun eigen strijd uit. Stijn van Bree / Marco Schillemans gingen op de 3e proef (Achtmaal De Hel) in de fout, waardoor VDZ Racing met de concurrenten een plekje naar boven schoof. De eerste avond werd afgesloten op de 4e plaats met mogelijkheden voor een podiumplaats.

De eerste proeven op zaterdag verliepen qua resultaat niet naar wens. Ondanks dat de equipe het gevoel had dat er sterk werd gereden was dit niet aan de tijden te zien. Al langere tijd heeft het team het vermoeden dat de motor misschien vermogen tekort komt. Een test op een vermogensbank zal dit moeten uitwijzen. Vanaf de 11e proef (Etten-Leur centrum) werden de tijden weer beter met een mooie 3e tijd op deze industrieproef. Er werd ook nog erg sterk gereden op de laatste proeven in het donker. Het was echter niet voldoende om aan het einde van de rally een podiumplaats te bemachtigen. Het hoofddoel -finishen- was wel bereikt en vooral dat telt!

Roel: “Ik ben Roland en de rest super dankbaar voor het werk wat ze in de auto hebben gestoken zodat wij weer bij deze wedstrijd aanwezig konden zijn. Het kostte natuurlijk moeite, zeker in het donker en de mist, om het tempo weer op te pakken. Gelukkig hadden Ilse en ik snel de slag weer te pakken en konden we met vertrouwen rond rijden. Ons doel voor dit jaar is toch in ieder geval voor de helft bereikt. Ilse naar een mooie 3e navigator in de 350Z Challenge gereden en ik ben op de 4e plaats bij de rijders blijven steken. Ondanks alle pech die we dit jaar hebben gehad is dat alsnog ons beste resultaat tot nu toe! Nu maken we ons klaar voor de laatste rally van het jaar in Hengelo. Hier maken we nog kans op een eerste plaats in het SKEG kampioenschap. Ook het NK en het Rally Club Holland kampioenschap zal hier pas beslist worden dus nog spanning genoeg! Ondertussen proberen we in kaart te brengen waarom het tempo er de laatste wedstrijden niet in lijkt te zitten en gaan er aan werken om dit voor volgend jaar weer op te lossen.”

Ilse: “Ondanks dat de GTC rally plaats vond in oktober, lagen de proeven er erg mooi bij. We hebben alle proeven kunnen rijden en dat maak je niet altijd mee. Het was voor ons weer even inkomen na de crash in Hellendoorn, maar gelukkig kwam het vertrouwen snel terug en konden we het tempo al snel genoeg weer opbouwen. We hebben hier en daar wel wat momentjes gehad, maar op een lekke band na vrijwel een probleemloze rally gereden. Toen de finish van de laatste KP in het zicht was, was er toch wel een momentje van vreugde en toen we de finish eenmaal gepasseerd waren was het moment compleet. Finishen was ons doel voor de GTC rally en die hebben we toch maar mooi bereikt! Nu op naar de volgende rally, waar we het seizoen zullen afsluiten!”

De Nissan 350Z Challenge zit er voor 2015 op, VDZ Racing zal echter op 1 november aanstaande nog deelnemen aan de Twente Rally in en rondom Hengelo.

VDZ Racing is natuurlijk ook altijd op zoek naar gedreven mensen die graag dichter bij de rallysport willen komen. Wij zijn altijd op zoek naar monteurs en andere ondersteunende teamleden. Kennis van auto’s is niet direct noodzakelijk, wat nodig is leer je bij ons. Ben je geinteresseerd? Neem contact op via info@VDZracing.nl en kom eens een middag of avond kijken in de werkplaats.

Foto: Marije van der Vliet/MikeDeHigh.com

in Nieuws /by Joris/#permalink
5 oktober 2015
05 okt 2015

Persbericht: VDZ Racing met herstelde auto van start in de GTC Rally

Aankomend weekend vindt al weer de laatste rally plaats in de Nissan 350Z Challenge 2015. Na de klapper in Hellendoorn heeft het team van VDZ Racing de beste beentjes voor gezet en er voor gezorgd dat er weer een frisse Nissan 350Z aan de start staat in Etten-Leur. Coureur Roel van der Zanden (Sint-Oedenrode) en navigatrice Ilse van de Sande (Nuenen) hopen het seizoen in de Challenge goed af te kunnen sluiten met een mooi resultaat. Een podiumplaats zou helemaal fantastisch zijn, in de wedstrijd die VDZ Racing vorig jaar nog op zijn naam wist te schrijven.

De concurrentie zal echter moordend zijn in de Nissan 350Z Challenge. Er staan 8 350Z’s aan de start. Op vrijdagavond staan er 6 klassementsproeven op het programma, waarvan de waanzinnige proef De Nacht van Achtmaal (20,3 km) er natuurlijk weer uitspringt. Voorheen werd deze proef diep in de nachtelijke uren verreden wat het extra spannend maakte. Voor dit jaar is de opzet van de GTC Rally gewijzigd, naast een andere datum op de kalender (van juli naar oktober) is ook het tijdschema onder handen genomen. Waar voorheen het aantal proeven keurig over 2 dagen werd verdeeld (8 op vrijdag, 8 op zaterdag) zal dit jaar het zwaartepunt op de zaterdag komen te liggen (10 proeven). Omdat de herfst echter reeds is begonnen zal het spektakel echter zeker niet minder zijn ten opzichte van eerdere jaren!

Na de Hellendoorn Rally is alles uit de kast gehaald door het serviceteam om hier aan de start te kunnen verschijnen. Een prestatie van formaat, als je bekijkt wat de schade was. Daarnaast hebben door omstandigheden 2 leden van het team hun werkzaamheden neer moeten leggen. Des te meer respect voor Roland van Drongelen en Franklin Geerts die de zware taak op zich hebben genomen de auto weer helemaal in orde te maken. De neus van de auto had wel behoorlijk wat schade, deze is weer gericht en met de hulp van MEB Autoschade en Aben Reclame zijn ook de nodige plaatdelen weer van de juiste kleur en stickers voorzien. Daarbij kwam ook nog een zwaar beschadigde wielophanging die geheel gecontroleerd en grotendeels vervangen moest worden. Dit zijn allemaal zeer tijdrovende klussen maar dankzij het harde werk van de jongens zal de auto er dit weekend weer helemaal klaar voor staan!

Roel: “In eerste instantie leek de schade optisch nog mee te vallen, maar grondige inspectie deed anders blijken. De neus stond wat scheef en alle bekende schadebedrijven met de juiste trekbank in de buurt zaten vol! Gelukkig heeft Arjan Heijstek, een andere deelnemer in de cup en onze concurrent voor de 3e plaats in het kampioenschap, hier mee een oplossing voor gezocht. De auto kon daar direct naartoe en was de volgende dag al klaar. Nu is het aan Roland en Franklin om te zorgen dat de auto straks weer helemaal klaar staat voor de GTC. Ik vind het onvoorstelbaar hoe hard ze werken zodat wij met z’n allen weer goed voor de dag komen en kunnen gaan voor een mooie wedstrijd dit weekend. Bedankt jongens!”

Ilse: “Ik ben erg benieuwd wat we van de GTC Rally kunnen verwachten nu de rally in oktober verreden wordt. Andere jaren lagen de proeven er mooi bij toen de rally plaats vond in de zomer, maar dat is nu dit weekend maar afwachten. Omdat de GTC rally weer de eerste rally is na de crash in Hellendoorn 3 weken geleden zal het op de eerste proef weer even aftasten zijn, maar we zullen er weer vol voor gaan. Helaas had de auto toch iets meer schade dan we gehoopt hadden. De jongens van het serviceteam zijn op dit moment dan ook nog hard bezig om de auto klaar te krijgen voor de GTC, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen! Super jongens, bedankt!”

Alle informatie m.b.t. de GTC Rally:
Startnummer VDZ Racing: 24
Servicepark: Hermelijnweg 29, 4877 AE, Etten-Leur
Ceremoniële start: 9 oktober, 19:43 Startpodium, Markt, 4875 CB, Etten-Leur
Finish van de 1e etappe 10 oktober, 01:52
Herstart van de rally (1e deelnemer) etappe 2: 10 oktober, 09:30
Finish van de rally: 10 oktober, 19:30 Finishpodium, Heistraat, Etten-Leur

Foto: WiMo fotografie

in Nieuws /by Joris/#permalink
4 oktober 2015
04 okt 2015

Nissan 350Z Rally Challenge sluit seizoen af in GTC Rally

Komend weekeinde vindt in en rond Etten-Leur de GTC Rally plaats. Met de meest befaamde klassementsproef van Nederland, De Hel van Achtmaal, belooft deze rally van het Nederlands Kampioenschap altijd spektakel. De GTC Rally biedt met een mooi deelnemersveld aan de klassieke variant bovendien ook volop kijkplezier voor de liefhebbers van de grote rallycoureurs en rally-auto’s van weleer. Hoewel in Hellendoorn de kampioen in de Nissan 350Z Rally Challenge al bekend werd zijn de deelnemers aan deze spectaculaire cup allemaal gebrand op een goed resultaat in de GTC Rally. Kampioen Erwin Klippel om het seizoen met de titel op zak waardig af te sluiten in zijn thuisrally en de meeste andere Nissan-coureurs om na eerdere pech nog een mooi resultaat te scoren in de laatste rally van het seizoen.

In Hellendoorn rekende Antoine Biesheuvel eindelijk af met de pechduivel die hem sinds Putten al parten speelde. Biesheuvel pakte de welverdiende overwinning in de Nissan 350Z Rally Challenge, maar Erwin Klippel stelde de titel veilig door op de tweede plaats te eindigen. De twee zullen in de GTC Rally samen zeker weer een mooie strijd leveren voor de eindzege. Gerard Tijink, die in Hellendoorn voor het eerst achter het stuur kroop van de auto waar Matthias Boon vorig seizoen de titel mee behaalde, krijgt weer de kans om met deze snellere Nissan 350Z te laten zien waartoe hij in staat is. In Hellendoorn deed hij van zich spreken met enkele snelle tijden voordat hij op de tweede dag van de weg vloog. Matthias Boon zal voor Deltion weer in de Mitsubishi Lancer Evo X rijden. In Hellendoorn belandden net als Tijink ook Roel van der Zanden, Arjan Heijstek en Stijn van Bree in een sloot. Zij hebben hard gewerkt om hun auto’s weer wedstrijdklaar te maken en staan dan ook te trappelen om in Etten-Leur van start te gaan. Datzelfde geldt zeker voor Diter Toprek, die in Hellendoorn door elektronica problemen geen meter reed! Henk Westerbeek moet zich zeer tot zijn spijt opnieuw afmelden, omdat hij nog steeds kampt met een rugblessure. Er is wel een eenmalig optreden in de Nissan 350Z Rally Challenge van oud-kampioen Theo van den Berg, die met navigator Etienne Struijs zeker in staat moet worden geacht om zich te mengen in de strijd om een podiumplaats.

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes versnellingsbak. De auto’s zijn vrijwel identiek en dankzij de achterwielaandrijving zorgen de coureurs voor veel spektakel op de klassementsproeven. In combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot de populairste klasse die er momenteel is in de Nederlandse rallysport.

GTC Rally
De organisatie van de GTC Rally heeft ook nu weer gezorgd voor een prachtige route met uitdagende klassementsproeven. Er staan 8 verschillende klassementsproeven op het programma, die allemaal 2 keer zullen worden afgelegd. Op vrijdag tellen er 6 proeven mee en op zaterdag 10. De totale lengte van de rally bedraagt 458 km, waarbij bijna 184 km op snelheid zal moeten worden afgelegd. De langste klassementsproef is de befaamde proef van Achtmaal; de ruim 20 km lange proef met als bijnaam ‘De Hel’ wordt vrijdagavond twee keer verreden. Spektakel is daar gegarandeerd! De veertig deelnemende equipes zullen vrijdag 9 oktober om 19:40 uur van start gaan vanaf het startpodium in het centrum van Etten-Leur. Ruim na middernacht is de finish van de eerste etappe voorzien. De overgebleven equipes starten dan zaterdag om 10:07 uur voor de tweede etappe en zij zullen ‘s middags worden vergezeld van de 18 deelnemers aan de Short Rally. Om 19:39 uur zal de winnaar op het finishpodium in Etten-Leur worden gehuldigd. Vlak voor de deelnemers aan de GTC Rally zullen de 34 deelnemers aan de Historische Rally over de proeven rijden; zowel vrijdag als zaterdag. Onder hen bevinden zich klinkende namen, zoals voormalig Nederlands Rallykampioen, de Zweed Stig Andervang, die het onder meer opneemt tegen een andere oud-kampioen, Wim Luijbregts! Voor meer informatie: www.gtcrally.eu.

Deelnemers
De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober tijdens de GTC Rally van start zullen gaan zijn (in alfabetische volgorde):
Theo van den Berg/Etienne Struijs *
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde
Stijn van Bree / Marco Schillemans
Arjan Heijstek / Carina van Westen
Erwin Klippel / Jouri Dockx
Gerard Tijink / Tim Rietveld
Diter Toprek / Dennis Lippens
Roel van der Zanden / Ilse van de Sande
* Buiten mededinging

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 5 wedstrijden)*

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

35

28

156

2.

Stijn van Bree

21

25

30

30

5

111

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

23

–

81

4.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

5

35

78

5.

Roel van der Zanden

5

28

19

16

5

73

6.

Diter Toprek

12

16

16

14

5

63

7.

Matthias Boon

35

5

5

5

–

50

8.

Gerard Tijink

13

14

5

13

5

50

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

–

42

* Stand onder voorbehoud.

Foto: Edwin Hengelman/www.eventandsportnews.eu

in Nieuws /by Joris/#permalink
21 september 2015
21 sep 2015

Persbericht: Aquaplaning wordt VDZ Racing fataal in Hellendoorn Rally

Afgelopen weekend werd in en om Nijverdal de Hellendoorn Rally verreden. Onder loodzware omstandigheden werd er vrijdagavond gestart. Terwijl het ’s middags nog heerlijk weer was, sloeg dit ’s avonds compleet om, wat er voor zorgde dat de klassementsproeven er zeer verraderlijk bij lagen. Na de hevige regenval van afgelopen week lagen die er al niet al te best bij. Hoewel voor zaterdag droog weer voorspeld was trokken er toch veel buien over het gebied waar de rally plaats vond. Bijna iedere proef hebben Roel en Ilse wel te kampen gehad met buien en zeer wisselende omstandigheden. Op de 10e proef hing de heftigste hoosbui van de dag toen er gestart werd. De rijstijl werd er op aangepast maar dit heeft niet mogen baten. Het was inmiddels droog maar in een bocht stond alsnog te veel water voor de snelheid op dat moment. De auto is gaan glijden en ondanks de uiterste inspanning van Roel in de sloot beland. Door de snelheid is de auto 1,5 keer via de slootkant rond getold. Halverwege de crash heeft de Nissan 350Z zelfs nog even op z’n kant gehangen maar is gelukkig toch op z’n pootjes geland.

De equipe was OK maar heeft gezien de snelheid waarmee de crash heeft plaatsgevonden wel gekozen zich in het ziekenhuis te laten controleren. Roel en Ilse zijn beide in orde verklaard en met het advies paracetamol te slikken tegen de spierpijn weer terug richting de rest van het team gegaan. De rallyauto staat inmiddels ook weer in de werkplaats en er is een eerste opname van de schade gedaan. Aan de auto is te zien dat het een harde klap is geweest. Een van de wielen is compleet uit elkaar gebroken en alle 4 de hoeken hebben de slootkant geraakt. Ondanks dat lijkt de meeste schade vooral cosmetisch te zijn en zal het wel hard werken maar zeker niet onmogelijk zijn voor het serviceteam de auto voor vrijdag 9 oktober weer klaar te hebben. Dan vindt de laatste wedstrijd van het 350Z kampioenschap plaats tijdens de GTC Rally in Etten Leur.

Met een kleine 65 deelnemers aan de start en 38 aan de finish was het sowieso weer een ware slijtageslag in de rally. Een aantal teams die op vrijdag waren uitgevallen konden zaterdag nog herstarten. VDZ Racing startte vrijdagavond behouden aan de wedstrijd. Na een keurige 4e tijd op de eerste proef werd het een leuk gevecht met Gerard Tijink / Tim Rietveld die voor deze wedstrijd beschikten over een snellere Nissan dan die waar ze het hele jaar mee rijden. Vooraan in de 350Z Challenge ging de strijd tussen Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde en Erwin Klippel / Jouri Dockx. De eerste avond werd na 6 proeven afgesloten op een 5e plaats met mogelijkheden voor de zaterdag.

Op de 7e proef ging het meteen mis voor Tijink / Rietveld wat meteen een einde maakte aan het gevecht met VDZ Racing. Voor Roel en Ilse was alles gericht op finishen dit weekend, en hoefde men hierdoor ook geen extra risico’s te nemen met het oog op de 4e plaats waar ze op af stevenden. Stijn van Bree / Marco Schillemans hadden zaterdagochtend nog flink wat tijd gewonnen waardoor een podium er niet in zou zitten, tenzij er nog deelnemers zouden uitvallen. Op de 10e proef hield het helaas door de crash allemaal op. Hierdoor zijn ook de kansen op een 3e plaats in de Nissan 350Z Challenge voor dit jaar verkeken.

Roel: “Ik moest erg wennen aan het rijden op regenbanden. Op vrijdag heb ik er in de loop van de avond wel vertrouwen mee gekregen en het was verbazingwekkend hoe hard je met die dingen in de regen kan rijden. Het onverhard lag er erg verraderlijk bij en in de regen is het met zo’n Nissan vooral ploegen en hopen dat je niet vast loopt. Zaterdag begon weer in de regen. Steeds weer trokken er buien over de proeven wat het erg lastig maakte ritme op te bouwen. Op punten was de weg droog en moest ik oppassen de regenbanden niet kapot te rijden, op andere punten hadden zelfs de regenbanden amper grip door al het water en modder. Ondanks dat ging het rijden onder deze omstandigheden ons steeds beter af. Het was vaak spannend en op plaatsen bijna onmogelijk glad. Tijdens de laatste boucle die we hebben gereden leek alles mis te gaan wat mis kon gaan. Op proef 9 hebben we vertraging opgelopen door een andere rijder die voor ons vast zat op het onverhard. Op proef 10 zijn we eerst zelf vast gereden. Het publiek heeft ons gelukkig weer uit de blubber weten te duwen waarna we onze weg konden vervolgen. Enkele kilometers verder, op zo’n 15 van de 22 kilometer van de proef ging alles mis. We raakten een plas water en de achterkant van de auto kwam om. Ik heb alles gedaan om het te redden maar de weg was simpelweg te smal. We zijn op hoge snelheid de sloot ingegleden en rondgetold waarna we midden op straat tot stilstand kwamen. De boer die er woonde heeft direct adequaat ingegrepen en ons met zijn tractor geholpen om de auto op zijn erf te slepen zodat hij niet meer gevaarlijk stond en de andere deelnemers weer de normale route konden volgen. We hebben wel spierpijn maar verder is er niets aan de hand. Over drie weken gaan we er tijdens de GTC rally weer vol tegenaan!”

Ilse: “Op de een of andere manier wilde het weer niet mee zitten bij ons afgelopen weekend. Steeds als we moesten starten begon het met regenen. Hierdoor hebben we wel veel geleerd in de regen en wisten we ook steeds sneller over de proeven te gaan. De slechte weersomstandigheden zorgden er ook voor dat het onverhard er ontzettend slecht bij lag. Het was letterlijk glibberen en glijden. Op Kp 10 was het dan ook zo drassig dat we ons zelf vast reden. Gelukkig konden we door de hulp van het publiek die ons eruit geduwd hebben de proef weer vervolgen. Een paar kilometer daarna was het echter alsnog afgelopen. Het was een harde klap, maar gelukkig hebben we er beiden op veel spierpijn na niks ernstigs aan over gehouden. Over 3 weken staat de volgende rally op de planning en daar zullen we er dan ook gewoon weer vol voor gaan!”

Vooraan in de wedstrijd was het Dennis Kuipers, genavigeerd door Robin Buysmans, die zijn 3e overwinning op rij in de Hellendoorn Rally pakte en hiermee het record van Erwin Doctor evenaarde die in 1988 t/m 1990 de winnaar was. Tweede werden Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul, evenals Kuipers rijdende in een Ford Fiesta WRC. Derde werden Hans Weijs jr en Kris Botson, met de R5-uitvoering van de Fiesta. Antoine Biesheuvel won uiteindelijk de 350Z Challenge en Erwin Klippel is de nieuwe kampioen van de Nissan 350Z Challenge. De overige 350Z Challenge deelnemers zijn, op Diter Toprek na die mechanische pech had, ook allemaal in de sloot beland!

Zoals vermeld, de volgende rally is de GTC Rally in Etten-Leur en omgeving op vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober. Het serviceteam gaat vol aan de bak en wanneer er geen hele rare dingen meer ontdekt worden aan de auto staat VDZ Racing daar weer aan de start!

Uitslag Hellendoorn Rally:
1. Dennis Kuipers / Robin Buysmans – Ford Fiesta WRC – 1 uur 37 minuten 53,2 seconden
2. Bernhard ten Brinke / Tom Colsoul – Ford Fiesta WRC – 1:39:20,6
3. Hans Weijs jr / Kris Botson – Ford Fiesta R5 – 1:41:57.7

Uitslag Nissan 350Z Challenge:
1. Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde – 1:56:27,6
2. Erwin Klippel / Jouri Dockx – 1:56:47,7

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
20 september 2015
20 sep 2015

Antoine Biesheuvel naar welverdiende en knappe zege in Hellendoorn Rally

De 34e editie van de Hellendoorn Rally was met 16 klassementsproeven en bijna 175 km aan wedstrijdkilometers vooraf al een zware rally. Door de slechte weersomstandigheden werd het voor de 61 deelnemende equipes een ware slijtageslag. De uitdagende proeven leverde de deelnemers spannende momenten op en tienduizenden rallyfans waren getuige van mooie strijd, zowel in de kop van de wedstrijd als in de diverse andere klasses. In de Nissan 350Z Rally Challenge was er eindelijk weer een welverdiende zege voor Antoine Biesheuvel, terwijl Erwin Klippel dank zij een prachtige tweede plaats de titel veilig stelde. De overall zege in de Hellendoorn Rally ging voor het derde achtereenvolgende jaar naar Dennis Kuipers (Ford).

Zaterdagavond was het definitief: de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd voor de derde maal op rij gewonnen door Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC). Na Erwin Doctor, die in 1988, 1989 en 1990 won, is Kuipers de tweede (Twentse) rijder die dit kunststukje volbracht. De 34e editie van de rally in het oosten van het land verliep zonder problemen en trok vele tienduizenden toeschouwers. Regenbuien domineerden de eerste etappe op vrijdagavond, waarin Kuipers de 6 klassementsproeven op zijn naam schreef. Op zaterdag bleef het grotendeels droog en ook toen was Kuipers duidelijk de sterkste. Bernhard ten Brinke (Ford Fiesta WRC) werd tweede voor Hans Weijs junior, ook in een Ford Fiesta maar dan een uit de R5-categorie. Van de 61 gestarte equipes haalden er 39 de finish.

Nissan 350Z Rally Challenge
Van de 7 gestarte equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge bereikten er zaterdagavond slechts 2 de finish in Hellendoorn. Vier belandden op onfortuinlijke wijze in een sloot! Toch was er volop strijd. Antoine Biesheuvel was uiteindelijk de welverdiende winnaar; na veel pech eerder dit seizoen was hij niet alleen gebrand op het halen van de finish, maar zeker ook op de dagzege. Tot de allerlaatste klassementsproef (van de 16) was hij in een hevige secondenstrijd verwikkeld met Erwin Klippel. Hoewel Klippel de titel in Hellendoorn nauwelijks meer kon ontgaan moest hij nog wel aan de finish komen; maar dat belette hem niet om tot het eind strijd te leveren met Biesheuvel. Voor de andere Nissan equipes verliep de Hellendoorn Rally teleurstellend. Dat begon al met pech voor Diter Toprek, die nog voor de rally goed en wel was begonnen elektronische problemen had; daardoor moest hij vrijdagavond al meteen op weg terug naar het servicepark, maar ook in de herkansing op zaterdag kwam hij niet ver: hij strandde bij het wegrijden uit het service park. Gerard Tijink reed ijzersterk op vrijdag en verbaasde de concurrentie met enkele zeer snelle tijden, maar kwam zaterdagochtend op de proef Noter onvrijwillig in een sloot terecht! Zijn voorbeeld werd later op de dag gevolgd door Roel van der Zanden, Stijn van Bree en de aan de Short Rally deelnemende Arjan Heijstek. Gelukkig was er alleen blikschade, afgezien wellicht van een deuk in het ego van de coureurs!

Door zijn tweede plaats in Hellendoorn (en het uitvallen van Stijn van Bree) stelde Erwin Klippel de titel in de Nissan 350Z Rally Challenge veilig en kan hij op 9/10 oktober in de GTC Rally (zijn thuisrally) het seizoen als kampioen waardig afsluiten.

Uitslag 34e Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans, Ford Fiesta WRC, 1 uur 37 min 53,2 sec
2. Bernhard ten Brinke/Tom Colsoul, Ford Fiesta WRC, op 1 min 27,4 sec
3. Hans Weijs jr./Kris Botson, Ford Fiesta R5, op 4 min 04,5 sec
16. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z, op 18 min 34,4 sec
18. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 18 min 54,5 sec
— Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, uitgevallen
— Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z, uitgevallen
— Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, uitgevallen
— Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z, uitgevallen

In totaal gingen er 61 equipes van start en kwamen er 39 aan de finish in Hellendoorn.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 5 wedstrijden)*

#

Rijder

Tank S

Putten

ELE

Vechtdal

Hell.

GTC

TOTAAL

1.

Erwin Klippel

23

35

35

35

28

156

2.

Stijn van Bree

21

25

30

30

5

111

3.

Arjan Heijstek

16

19

23

23

–

81

4.

Antoine Biesheuvel

28

5

5

5

35

78

5.

Roel van der Zanden

5

28

19

16

5

73

6.

Diter Toprek

12

16

16

14

5

63

7.

Matthias Boon

35

5

5

5

–

50

8.

Gerard Tijink

13

14

5

13

5

50

9.

Henk Westerbeek

16

5

–

21

–

42

* Stand onder voorbehoud.

Deelnemers
De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de Hellendoorn Rally in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde (1e)
“Wij verdienen deze zege dubbel en dwars,” concludeerde een lachende Antoine Biesheuvel aan de finish in Hellendoorn. “We hebben dit jaar zo veel pech gehad en het uitrijden van de rally alleen zou niet voldoende compensatie zijn.” Vanaf de start was Biesheuvel de concurrentie te snel af. “Toch hadden we al op de eerste proef een probleem; de versnellingspook ging kapot en daarop zit de sensor voor de automatische ontkoppeling; daarom moest ik de hele rally zelf ontkoppelen en ook de indicator op het dashboard deed het niet meer, waardoor ik soms niet wist in welke versnelling we reden.” Maar dat belette Biesheuvel en zijn trouwe navigator Frans van den Einde niet om – na een rustige start – op 8 van de 16 klassementsproeven de snelste tijd te noteren en zo Erwin Klippel voor te blijven.

Erwin Klippel/Jouri Dockx (2e)
Hoewel voor Erwin Klippel ook het veilig stellen van de titel in Hellendoorn belangrijk was wilde hij ook gewoon voor de eindzege strijden. Klippel ging dan ook voortvarend van start en ondanks de erbarmelijke condities vrijdagavond wist hij de eerste drie proeven te winnen en een voorsprong van 12,7 seconden op Biesheuvel te pakken: “Het was erg glad en soms was het op het randje, maar ik kon de auto goed controleren. In de tweede omloop was Antoine wel iets sneller (en pakte hij de leidende positie), maar ik wist dat ik zaterdag nog wel wat kansen zou krijgen.” Hoewel Biesheuvel zaterdagochtend zijn voorsprong wist uit te bouwen tot 31,9 sec, was het ’s middags Klippel die weer tijd terug pakte: “In de laatste ronde heb ik de druk op Antoine nog iets vergroot en streden we om tienden van seconden – dat was mooi! Maar Antoine heeft hier verdiend gewonnen,” aldus de kersverse kampioen in de Nissan 350Z Rally Challenge.

Stijn van Bree/Marco Schillemans (uitgevallen)
Met een schitterde tweede tijd op de eerste proef ging de equipe Stijn van Bree/Marco Schillemans voortvarend van start: “Dat was inderdaad een lekkere opening, maar wat was het glad!” Van Bree sloot de eerste etappe af op een prima derde plaats achter het leidende duo Biesheuvel en Klippel. “Zaterdag was ik vooral heel erg gefocust op de gave proef bij Markelo – dat is echt mooi om daar met de Nissan te rijden.” Helaas kon Van Bree daar maar een keer van genieten, want op de 13e proef (Ypelo) vond hij zijn Waterloo: “Jammer genoeg raakten we in een volledig uitgereden bocht van de weg en kwamen we muurvast te zitten in een sloot. We moesten er door een vrachtauto uitgesleept worden, maar toen was onze rally al voorbij. Daarmee kunnen we Erwin Klippel niet meer achterhalen in de titelstrijd, maar hij is de terechte kampioen dit jaar,” aldus Stijn van Bree.

Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (uitgevallen)
Met een vreselijk harde klap, waarbij hun Nissan 350Z bijna over de kop vloog, eindigde de Hellendoorn Rally zaterdagmiddag voor de equipe Roel van der Zanden/Ilse van de Sande: “Het was vrijdagavond wel spannend en heel erg glad. Maar we reden op de ‘full wet’ banden en dan heb je toch nog verbazingwekkend veel grip,” vertelde Roel van der Zanden. Zaterdag leek het weer op te klaren, maar toch was het her en der nog behoorlijk verraderlijk. Op de 10e proef ging het daardoor fout: “Bij zo’n 120 km/uur brak de auto uit en ik kon hem niet meer opvangen. We kwamen op de slootrand en de auto ging alle kanten op en nog bijna over de kop. Gras zat werkelijk onder en bovenop de auto!” Omdat Roel en Ilse toch wat last van hun nek hadden lieten zij zich in het ziekenhuis in Almelo voor de zekerheid even nakijken: “Maar alles is in orde,” stelde Roel iedereen gerust.

Gerard Tijink/Tim Rietveld (uitgevallen)
Gerard Tijink was in zijn thuisrally uiteraard zeer verheugd dat hij met de snelle Nissan 350Z van Matthias Boon mocht rijden: “Dit is geweldig, want met 20 pk meer, een betere wegligging en een fijner gevoel in de auto was ik meteen extra gemotiveerd.” Na de vijfde tijd op de eerste proef ging het steeds een tandje harder: 4e, 3e en een prachtige 2e tijd op de Luttenberg proef: “Wat een feest was dat! Om zo competitief te zijn is heel motiverend, dus we kijken uit naar de zaterdag.” Helaas ging het daar al op de eerste proef mis: “Door een klein stuurfoutje raakten we een steen en werden we op zij gezet en doken we een sloot in en was ons ‘sprookje’ helaas over. Maar in de GTC Rally kunnen we weer met deze auto rijden en daar kijk ik nu al naar uit,” aldus Gerard Tijink, die zich zaterdag bezig kon houden met de honderden relaties van zijn Unica Schutte ICT bedrijf. “Die hebben toch een geweldige rally meegemaakt, maar ik had hen liever nog wat meer van mijn Nissan in actie willen laten genieten.”

Diter Toprek/Dennis Lippens (uitgevallen)
“Wat een deceptie,” was de reactie van de sympathieke Diter Toprek toen zaterdagochtend alsnog bleek dat hij zonder een meter gereden te hebben alweer huiswaarts kon keren. “Vrijdagavond was ik eigenlijk al niet blij, want zowel rijden in het donker als in de regen ligt mij niet, maar ik keek wel al uit naar de zaterdag. Toen de auto direct bij de start van KP1 dan ook in de ‘safe modus’ schoot en we dus rechtsomkeert maakten naar het service park was ik eigenlijk opgelucht dat ik die eerste zes proeven niet hoefde te rijden in de slechte condities….” Zaterdagochtend mocht de equipe Toprek/Lippens van start voor de tweede etappe, maar al bij het wegrijden bleek de auto nog steeds niet in orde: “Waarschijnlijk is het een sensor van het gaspedaal die onwillig bleef – dit is echt vreselijk frustrerend.” In de GTC Rally hoopt Toprek zijn seizoen alsnog op een mooie manier af te kunnen sluiten.

Arjan Heijstek/Saskia Blijenberg (Short Rally – uitgevallen)
Met navigatrice Saskia Bleijenberg aan zijn zijde besloot Arjan Heijstek ondanks tijdsproblemen (door drukke werkzaamheden) toch in Hellendoorn te starten: “Maar in de Short Rally, omdat dat toch anderhalve dag scheelt,” vertelde Heijstek vooraf. Na de eerste ronde van 3 proeven op intermediates gestart te zijn gingen voor de tweede boucle de slicks er op. “Dat ging prima en met een zesde tijd algemeen op de proef Beuseberg waren we zeer tevreden. Met Saskia verliep de samenwerking ook top, dus we hadden goede hoop op een mooi resultaat. Maar op de laatste proef (Ypelo) ging het mis. Ik zat te veel op mijn metertjes te kijken vanwege wat vermogensverlies (brandstofpomp) en lette niet goed op. In een linkerbocht schoten we daardoor met 80 km/uur van de weg in een sloot en sloegen we nog bijna over de kop.” Pas na 10 minuten konden ze er uit worden gesleept en met veel schade reed het onfortuinlijke duo terug naar het service park.

Foto: Ivo Rijniersce

in Nieuws /by Joris/#permalink
Page 21 of 33«‹1920212223›»

Meest recente berichten

  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally
  • Persbericht: Finish in 60e ELE Rally voor VDZ Racing leidt tot vrolijke gezichten
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing

Archief

  • september 2025
  • mei 2025
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • maart 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • oktober 2021
  • augustus 2021
  • juli 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • oktober 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • maart 2013
  • juli 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • november 2011
  • oktober 2011
  • juni 2011
  • mei 2011

Nieuws

  • Persbericht: Mooie finish voor VDZ Racing in Hellendoorn Rally18 september 2025 - 07:18
  • VDZ Racing pakt de draad weer op in de Eurol Hellendoorn Rally9 september 2025 - 08:04
  • Persbericht: Na lange winterstop is VDZ Racing terug op de rallypaden tijdens de 60e ELE Rally22 mei 2025 - 09:00
  • Persbericht: Rallyseizoen 2024 eindigt in een domper voor VDZ Racing20 november 2024 - 08:37

Sitemap

  • Club van 100
  • Contact
  • Foto`s
  • Home
  • Nieuws
  • Palmares
  • Sponsors
  • Video

Categories

  • Foto`s
  • Geen categorie
  • Nieuws
  • palmares
  • Videos
  • youtube list
© Copyright - VDZ-Racing - Wordpress Premium Theme by Kriesi